تمایل افغانستان به واردات گندم از روسیه

CC0 / / تمایل افغانستان به واردات گندم از روسیه
تمایل افغانستان به واردات گندم از روسیه  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک هیئت از افغانستان از یکی از شعبات مرکز ارزیابی کیفیت غله در شهر نووروسیسک روسیه و همچنین ازبندری که از آن غله به سائر کشور ها صادر می گردد دیدن نموده اند و با سیستم کنترل غله جات روسیه آشنا شدند.

در طی یک نشست دوجانبه  هیئتی از افغانستان و مسولان روسیه و بر اساس ارزیابی ها، خاطرنشان شد که افغانستان عملاً از روسیه غلات خریداری نمی کند. به نوبه خود، نمایندگان جانب افغانستان در دیدار از این مرکز گفته اند که علاقه‌مند واردات محصولات غله از روسیه هستند، زیرا آنها مطمئن اند که سیستم کنترل نباتی و گیاهی در فدراسیون روسیه به خوبی صورت می‌گیرد. در همین حال جانب افغانستان از احتمال واردات حبوبات از جمله لوبیا  از روسیه خبر داد.

  به نوبه خود، افغانستان  تمایل خود برای صادرات میوه های تازه و خشک به روسیه را ابراز داشت. بنابراین ، روس سلخوز نادزور «سازمان نظارت بر محصولات کشاورزی روسیه» مدارك لازم برای واردات محصولات گیاهی را به همكاران افغان ارائه كرد.

میوه جات - اسپوتنیک افغانستان
صادرات میوه و سبزیجات افغانستان به بازار روسیه

حال سوال اینجاست که چرا افغانستان به واردات گندم نیاز دارد و میزان واردات گندم در افغانستان در  یک سال چقدر است؟   واردات گندم از روسیه و یا هر کشور دیگر به افغانستان چه سودی برای   کشور دارد؟

اکبر رستمی، سخنگوی وزارت زراعت، آبیاری و مال‌داری در صحبت با اسپوتنیک گفت: افغانستان سالانه به شش میلیون  تُن گندم نیاز دارد که ازاین میان چهارمیلیون وپنج صد هزارتُن آن درداخل برداشت میشود و درحدود دو میلیون تن گندم دیگر ازکشورهای همسایه وارد میشود.

به گفته سخنگوی وزارت زراعت امسال افغانستان در حالی به 6 میلیون تن گندم ضرورت دارد که میزان سرانه گندم  بیش از 160 کیلو تُن گندم ارزیابی می‌شود.و با افزایشی که در محصولات گندم بوجود آمده، کشور قادر خواهد بود تا بخش اعظم نیازمندی خود را در این زمینه از منابع داخلی تامین کند

وزارت زراعت افغانستان می‌گوید که بارندگی‌های زیاد در جریان سال جاری سبب شده است که میزان محصولات گندم در کشور به 5.2 میلیون تن  یعنی 42 در صد افزایش یابد که به نوبه سطح تولید گندم در کشور به یک میلیون متریک تُن گندم در سال رسیده است

سخن‌گوی وزارت زراعت تصریح کرد:” در سال گذشته به نسبت خشک‌سالی‌ها، میزان تولید گندم در کشور به 3.6 میلیون تن رسیده بود که در تناسب با آن، امسال 1.5 میلیون تن افزایش یافت.”

اکبر رستمی گفت، بر اساس پیش‌بینی‌ها و سروی اداره‌ی ملی احصاییه و معلومات و وزارت زراعت که به همکاری موسسات FAO و WFP تهیه شده، این مقدار افزایش حاصلات گندم جلو واردات گندم به ارزش 400 میلیون دالر را می‌گیرد و میزان ارزش مثبت به بیلانس تجاری کشور افزوده می‌شود.

آقای رستمی تولید گندم در سال جاری را دارای افزایش بی‌سابقه در مقایسه با تولید این محصول در جریان 18 سال گذشته خواند و افزود که بالغ بر 900 هزار متریک تن گندم بنابر افزایش تولید این محصول در داخل در واردات گندم و آرد کاهش خواهد آمد.

با این حال سمیر رسا سخنگوی وزارت تجارت وصنایع میگوید که به علت بهتربودن کیفیت گندم روسیه و کشورهای آسیای میانه تقاضا به آرد وگندم این کشورها دربازارهای افغانستان درحال افزایش است.
سخنگوی وزارت تجارت وصنایع گفت،  در مجموع افغانستان از کشور های  مختلف از جمله روسیه، قزاقستان، ازبیکستان، پاکستان و سائر کشور ها گندم وارد می‌کرد ولی با کاهش خشک سالی در سال اخیر و تلاش کشاوزران کشور تولیدات داخلی افغانستان بیشتر شد.
به گفته او گندمی که از خارج وارد میشود در انبارهای غله وزارت زراعت درولایت های کشور ذخیره ر می‌شوند تا در مواقع اضطراری در ولایت های گوناگون مورد استفاده قرار گیرند.

گفتنیست که افغانستان از چهار طرف به خشکه محاط بوده و از نظر اقتصادی یک کشور نیمه صنعتی نیز نمی باشد. بناءً بخش عمده صادرات کشور ما را تولیدات زراعتی و مواد خام معدنی تشکیل می‌دهد. 

اقلام صادراتی افغانستان به خارج از کشور عمدتاً میوه جات خشک و تازه، نباتات طبی، قالین، پوست، صنایع دستی، سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و برخی اقلام دیگر می باشد که در مقایسه با واردات کشور بسیار ناچیز و غیر قابل مقایسه است.  

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала