اگر توافقی بین امریکا و طالبان صورت بگیرد، آتش‌بس نخواهد بود

© AP Photo / Allauddin Khanاگر توافقی بین امریکا و طالبان صورت بگیرد، آتش‌بس نخواهد بود
اگر توافقی بین امریکا و طالبان صورت بگیرد، آتش‌بس نخواهد بود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ایالات متحده امریکا به طالبان گفته است یا ده روز آتش بس یا گفتگوها متوقف خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک، خبرگزاری "عربی نیوز" به نقل از منابع طالبان گزارش داده است که ایالات متحده در جریان مذاکرات از این گروه خواسته است بخاطر کاهش خشونت‌ها، آتش‌بس 10 روزه اعلام کنند.

این منابع می‌افزایند که اگر این درخواست از سوی طالبان پذیرفته نشود، گفتگوی صلح با این گروه را قطع خواهند کرد.

منابع نزدیک با گروه طالبان نیز با تائید این خبر می‌گویند که طالبان این موضوع را با رهبران شان درمیان گذاشته‌اند، تا موضع‌گیری خویش را اعلام کنند.

خالد نور، یکی از شرکت‌کننده‌گان گفتگوی بین‌الافغانی مسکو و نشست صلح قطر به خبرنگار اسپوتنیک گفت که شاید این خبر درست نباشد، چون امریکا همیشه از کاهش خشونت، نه از آتش‌بس صحبت کرده است.

 وی گفت:

«اگر توافقی صورت بگیرد کاهش خشونت خواهد بود، نه آتش‌بس. به همین خاطر حقیقت این خبر زیر سوال است».

آقای نور همچنین افزود:

«اگر بحث آتش‌بس حقیقت داشته باشد، فکر نمی‌کنم که طالبان آتش‌بس ده روزه را قبول کنند، چون در جریان آتش بس 3 روزه که چندی پیش طالبان داشتند برخی از آنها بعد از اینکه سهولت‌ها را دیدند دوباره به جبهه جنگ بر نگشتند. به همین خاطر خیلی سخت است که طالبان آتش بس 10 روزه را قبول بکنند. شاید آتش بس  2-3 روزه را بپذیرند. اما این هم در شک است. در عین حالا هیچ چیز بعید نیست».

وی تاکید کرد که اگر امریکا و طالبان بالای کاهش خشونت یا آتش‌بس کوتاه مدت دست یابند، امکان می‌رود توافق‌نامه‌ای به امضا برسد:

«امکان می‌رود که امریکا می‌خواهد یک‌بار دیگر کنترول کند تا بفهمند آیا طالبان بالای گروه خود تسلت کامل دارند و می‌توانند آتش‌بس را علام کنند».

در ادامه خالد نور گفت:

«فکر نمی‌کنم که امریکاییهای در شرایطی که نزدیک به توافق هستند این پروسه را متوقف کنند، چون طالبان و امریکا به این باور شدند که تنها راه حل افغانستان گفتگوهای صلح و همدیگرپذیری میان افغانها است. امریکا هم تصمیم دارد که اگر توافق صورت بگیرد یا نگیرد نیروهای خود را از افغانستان خارج خواهد کرد».

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала