سیمونیان به تهدیدهای استونیا علیه خبرنگاران اسپوتنیک واکنش نشان داد

© Sputnikسیمونیان به تهدیدهای استونیا علیه خبرنگاران اسپوتنیک واکنش نشان داد
سیمونیان به تهدیدهای استونیا علیه خبرنگاران اسپوتنیک واکنش نشان داد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سردبیر خبرگزاری «روسیه امروز» و شبکه تلویزیونی آرتی، به دلیل تهدیدات به خبرنگاران اسپوتنیک از رئیس‌جمهور استونیا خواست مانع بازداشت خبرنگاران استونیایی شود.

به گزارش اسپوتنیک، مارگاریتا سیمونیان، سردبیر خبرگزاری «روسیه امروز» و شبکه تلویزیونی آرتی به دلیل تهدیدات خبرنگاران اسپوتنیک توسط مقامات استونیا طی پیام تلگرام از  کرستی کالژولید، رئیس‌جمهور این کشور خواسته است که تا از بازداشت خبرنگاران جلوگیری کند.

در متن پیام آمده است: محترم کرستی کالژولید. من نمی دانم که شما از اقدامات نیروهای امنیتی کشور خود که خبرنگاران اسپوتنیک که شهروندان این کشور استند را تهدید به تعقیب کیفری به دلیل این که آنها کار خود را انجام می‌دهند آگاه استند که برای آنها مهلت داده شده تا اول جنوری یا اسپوتنیک را ترک کنید یا آماده باش زندان باشید.

تهدید شدن کارمندان اسپوتنیک در استونیا به تعقیب کیفری 
 - اسپوتنیک افغانستان
تهدید شدن کارمندان اسپوتنیک در استونیا به تعقیب کیفری

پیشتر مقامات استونیا گفته بودند در صورت که کارمندان خبرگزاری اسپوتنیک تا اول ماه جنوری سال 2020 میلادی همکاری خود را با خبرگزاری «روسیه امروز» متوقف نکنند تحت تعقیب کیفری قرار خواهند گرفت.

سیمونیان می‌گوید: تصور این که در استونیا حقوق و آزادی خبرنگاران نقض می‌شود و آماده استند که سی خبرنگار را به زندان ارسال کنند برایم سخت است. اما متاسفانه، من به عنوان سردبیر خبرگزاری «روسیه امروز» این واقعیت من را مجبور می‌کند که این تهدید را جدی بگیرم. همکار ما کریل ویشینسکی به دلیل حرفه‌ای بودنش در اواکین چهارصد روز را در زندان به سر برد.

وی همچنان از رئیس‌جمهور استونیا خواست تا از بازداشت خبرنگاران جلوگیری نماید.

کارمندان اسپوتنیک از ادارۀ پولیس و مرزبان کشور نامه‌هایی «با تهدید مستقیم تعقیب کیفری علیه آنها» دریافت کردند. تالین این اقدام خود را با تحریم هایی که اتحادیه اروپا در ماه مارچ سال 2014 میلادی علیه تعدادی از افراد و شرکت‌ها در زمینه وقایع اوکراین وضع کرده بود، توجیه کرد.

اسپوتنیک استونیا در پاسخ به نامه‌‌هایی ارسال شده توسط اداره پولیس این کشور، گفته است که خبرگزاری «روسیه امروز» در لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار ندارد.

در متن بیانیه آمده است: ما می‌خواهیم یادآوری کنیم که خبرگزاری «روسیه امروز» در هیچ یک از لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا دیده نمی‌شود. ما اقدامات مقامات استونیا را خودسرانه می‌دانیم و قصد داریم از سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل، سازمان امنیت و همکاری اروپا، شورای اروپا، یونسکو و کنوانسیون اروپایی حقوق بشر درخواست نظارت کنیم و خواستار ارزیابی درست در این مورد بی‌سابقه نقض آزادی و اقداماتی برای تضمین حقوق روزنامه‌نگاران در اجرای فعالیت‌های حرفه‌ای آنها استیم.

این خبرگزای تاکید کرده است که در ماه‌های اخیر کارمندان اسپوتنیک استونیا بارها و بارها برای گفتگوهای «پیشگیرانه» به ادارات مختلف امنیتی در کشور فراخوانده شده اند که در جریان گفتگوها از آنها خواسته شده که کشور را ترک نمایند.

کریل ویشینسکی مدیر اجرایی خبرگزاری «روسیه امروز» نسبت به اقدامات مقامات استونیا واکنش نشان داده می‌گوید که در جلسه شورای حقوق بشر دوما که در حضور رئیس‌جمهور پوتین فردا برگزار می‌شود، موضوع تهدید شدن کارمندان اسپوتیک توسط مقامات استونیا را مطرح خواهد کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала