همکاری نزدیک امریکا و هند در امور افغانستان

© AFP 2023 / Getty Images / Zach Gibsonهمکاری نزدیک امریکا و هند در امور افغانستان
همکاری نزدیک امریکا و هند در امور افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر خارجه ایالات متحده امریکا در دیدار با همتای هندی‌اش در باره امورات افغانستان بحث و گفتگو کردند.

به گزارش اسپوتنیک، مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا روز گذشته (چهارشنبه، 18 دسمبر) در دیداری با جی شنگر، وزیر خارجه‌ی هند در واشنگتن، پایتخت امریکا روی همکاری نزدیک در امورات افغانستان بحث و گفتگو کردند.
مایک پمپئو، گفت:«آینده افغانستان برای هر دو کشور ما مهم است و ما در تلاش هستیم تا آینده ای امن‌تر، مرفه‌تر و صلح آمیز را برای مردم افغانستان ایجاد کنیم و از سهم هند در این امر قدردانی می کنیم. ما قصد داریم همکاری نزدیک را در مورد افغانستان حفظ کنیم.»
در عین حال، وزیر خارجه‌ی هند در این دیدار افزوده است که در روند صلح افغانستان باید تمامی دستاوردهای دو دهه‌ی گذشته حفظ شود.
گفتنیست، که گفت‌وگوهای صلح امریکا و طالبان که در حدود یک سال ادامه داشتند، اما در ماه سپتامبر از سوی رییس‌جمهور امریکا متوقف شدند.
زلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان که مأموریت پیشبرد گفت‌وگوها با طالبان را در قطر به عهده دارد، در دور تازۀ از سفرهایش، چندی پیش به کابل آمد و با مقام‌های حکومت افغانستان و شماری از چهره‌های سیاسی در افغانستان دربارۀ روند صلح گفت‌وگو کرد.
گفتگوهای صلح امریکا با طالبان پس از سه ماه توقف به روز شنبه (۱۶ قوس) در قطر از سر گرفته شد و برخی از مقام‌های امریکایی گفته بودند که محور این مذاکرات کاهش خشونت‌ها در افغانستان است که با مذاکرات بین‌الافغانی و آتش بس دنبال شده است.
اما پس از دو انفجار موتر بم گذاری شده در نزدیکی میدان هوایی بگرام وارد تعمیر یک شفاخانه در محوطه این پایگاه شده و برای چندین ساعت با نیروهای خارجی به درگیری پرداختند.و در عین حال دور جدید گفتگوهای امریکا و طالبان از شنبه هفته گذشته آغاز شد و شام پنجشنبه هفته گذشته برای یک وقفه کوتاه متوقف شد. بعد از توقف این گفتگو‌ها زلمی خلیل‌زاد به پاکستان رفت و بعد از دیداری با وزیر خارجه و رییس ستاد ارتش این کشور در صفحه توییتر خود نوشت که پاکستان تعهد سپرده تا برای کاهش خشونت و مذاکرات رسمی بین‌الافغانی سهولت ایجاد کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала