کاوشگر خورشیدی «پارکر» از نزدیک ترین ستاره ما پرده اسرار برمیدارد

© Sputnik / Alexei Danichevکاوشگر خورشیدی «پارکر» از نزدیک ترین ستاره ما پرده اسرار برمیدارد
کاوشگر خورشیدی «پارکر» از نزدیک ترین ستاره ما پرده اسرار برمیدارد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اولین نتایج ماموریت جسورانه مشخص شد. نشریه فضایی «Space» در مورد کاوشگر «پارکر» که به منظور مطالعه خورشید روان شده بود و راجع به اکتشافاتی که قبلاً انجام داده بود، معلومات میدهد. ماموریت کاوشگر بسیار مهم است: ممکن، معلومات آن تصور ما راجع به افتاب و باد خورشیدی را برای سالهای طولانی تعیین کند.

مایک وال (Mike Wall) در مقاله منتشره در نشریه Space (امریکا) در ادامه می نویسد، خورشید افشای اسرار با دقت حافظت شونده خود را آغاز نموده است.

اولین نتایج علمی از کاوشگر خورشیدی «پارکر» ناسا به دست آمده که سریعتر از سایر دستگاه های دست ساز در تاریخ به سوی خورشید پرواز کرده و به کوچکترین فاصله به آن نزدیک شده است.

اولین معلومات «پارکر» که امروز در چهار پیام در وب سایت ژورنال Nature منتشر شده، به ما این امکان را می دهد، تا پرده راز را از ستاره خود بلند کنیم که اسرار خود را بسیار حسودانه و مطمئین نگه میداشت، اگرچه درخشان ترین ستاره در آسمان ما شمرده میشود.

کشف سیاه چاله جدید 40 میلیارد بار سنگین‌تر از آفتاب - اسپوتنیک افغانستان
کشف سیاه چاله جدید 40 میلیارد بار سنگین‌تر از آفتاب

دانیل ورسچارن (Daniel Verscharen)، محقق علوم فضایی که در لابراتوار مالارد در کالج پوهنتون لندن کار میکند، در یادداشتی همراه با بخش «اخبار و نظرات» در همین زمینه نوشت: "این گزارش ها نشان می دهد که کاوشگر «پارکر» در منطقه ناشناخته منظومه شمسی، بزرگترین کشف را انجام داده است." خود Verscharen در تحقیقات نو کار نمی کند.

«پارکر» در اگست سال 2018 به فضا فرستاده شد، تا به دانشمندان در درک بهتر مکانیسم های کار و ساختار خورشید کمک کند. هزینه این برنامه بالغ بر یک و نیم میلیارد دالر بود.

دانشمندان بیشتر از همه می خواهند دو رمز و راز دیرینه را بگشایند. چگونه جریان ذرات به نام باد خورشیدی به طور مداوم از خورشید تا سرعت فوق العاده زیادی تسریع میگردد؟ و چرا جو بیرونی تاج خورشید دمای بالاتر از سطح آن دارد؟ (دمای تاج آتشین خورشید می تواند به 1.1 میلیون درجه سانتیگراد برسد. و دمای سطح خورشیدی در مقایسه با آن ناچیز است - 6000 درجه سانتیگراد).

 «پارکر» میخواهد به این سوالات پاسخ پیدا کند و با بی پراوایی در تاج خورشید مداخله می کند. هر پنج ماه یکبار یا در همین حدود، کاوشگر جو سوزان خورشید را سوراخ می کند و از ستاره ما در مجاورت بی سابقه نزدیک عکس می گیرد.

هنگام چنین نزدیک شدن که به نام گذرگاه پرهیلون یاد شده، کاوشگر در فاصله 24 میلیون کیلومتری از سطح خورشیدی قرار خواهد گرفت. پیش از این پرواز، حداقل فاصله بین دستگاه تحقیق و خورشید 42.73 میلیون کیلومتر بود. در سال 1976، این حماسه توسط فضاپیمای Helios-2 انجام شد که با تلاش مشترک ایالات متحده و آلمان غربی سابق به فضا فرستاده شده بود.

در جریان یک تحقیق به وسیله آله Fields دریافت اطلاعاتی در مورد باد خورشیدی "کند" ممکن گردید. این بخشی جدا ناپذیر از جریان است که سرعت آن هرگز از 1.8 میلیون کیلومتر در ساعت فراتر نمی رود. در این حالت، "کند" یک اصطلاح نسبی است، زیرا باد خورشیدی "سریع" با سرعتی دو برابر سریع تر حرکت می کند.

ناسا ویدیوی انفجارات آتشین در سطح آفتاب را نشر کرد+ویدیو - اسپوتنیک افغانستان
ناسا ویدیوی انفجارات آتشین در سطح آفتاب را نشر کرد+ویدیو

پاسخ به سوالات در مورد باد خورشیدی فقط تا حدی یافت شد، و هنوز مشخص نیست که چرا تاج آنقدر گرم می شود (اگرچه نتایج جدید به ما امکان پیش بینی حدس های جذاب می دهد). ولی تیم «پارکر» زمان کافی برای روشن شدن جزئیات دارد، زیرا نتایج منتشر شده اخیر فقط آغاز کار است. کاوشگر فضایی به دلیل تأثیر جاذبوی زهره در مسیر آن، تا پایان سال 2025 به مطالعه خورشید ادامه خواهد داد و به سطح آن نزدیکتر و نزدیکتر خواهد شد.

بطور مثال، مدار نهایی علمی «پارکر» تنها 6.16 میلیون کیلومتر از سطح خورشید فاصله خواهد داشت و سرعت کاوشگر در آن لحظه 690 هزار کیلومتر در ساعت خواهد بود.

چنین نزدیکی ها در آینده هرچه بیشتر اتفاق می افتد، زیرا مدار «پارکر» در اطراف خورشید کاهش می یابد. اکنون کاوشگر در حدود 150 روز زمینی به دور ستاره ما می چرخد ​​و تا پایان پرواز این زمان به 88 روز کاهش خواهد یافت.

مدت زمان پرواز به دانشمندان این امکان را می دهد تا خورشید را در مراحل مختلف دوران فعالیت 11 ساله خود مطالعه کنند. بنابراین، یک کاوشگر که به ستاره ما نزدیک می شود، باید اطلاعات جالب زیادی را جمع آوری کند که محققان در مدت طولانی مشغول مطالعه آنها خواهند بود.

Verscharen نوشت: "امید وجود دارد که معلومات «پارکر» مفکوره های ما را در مورد خورشید و باد خورشیدی برای سال ها تعیین کند." اکتشافات انجام شده توسط کاوشگر دانشمندان را به ایجاد مدل ها و تئوری های جدید ترغیب می کند، و این دانش را می توان برای ستاره های دیگر و پلاسمای فیزیک ستاره گان از گوشه های مختلف کائینات نیز به کار برد."

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала