منابع: امریکا برای آتش‌بس پیش از توافق بر طالبان فشار ‌آورده

© Photoشکست امریکا در افغانستان آسیای مرکزی را به بی ثباتی تهدید میکند
شکست امریکا در افغانستان آسیای مرکزی را به بی ثباتی تهدید میکند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
منابع نزدیک به گروه طالبان از فشار های پیهم ایالات متحده بالای طالبان برای آتش‌بس پیش از توافق سخن گفته اند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از رسانه های خبری کابل، منابع نزدیک به طالبان، می‌گویند که آمریکایی ها بر طالبان فشار می‌آورند تا برای آتش‌بس و نیز آغاز گفت‌وگوهای میان افغانان پیش از توافق صلح با امریکا، آماده شوند.

به گفتۀ این منابع، طالبان تاکنون این خواست را نپذیرفته اند.

یک تن از اعضای سابق گروۀ طالبان در این باره  به طلوع نیوزگفته است: «بعد از این‌که توافق‌نامه امضا شود، طالبان حاضر به اعلان آتش‌بس استند؛ اما قبل از امضای توافق‌نامه تا به اکنون موقف طالبان همین است که طالبان حاضر به آتش‌بس دایمی نیستند».

خلیلزاد: امریکا منتظر جواب طالبان به پیشنهاد آتش‌بس است - اسپوتنیک افغانستان
خلیلزاد: امریکا منتظر جواب طالبان به پیشنهاد آتش‌بس است

فیض محمد زلاند، آگاۀ سیاسی نیز در این باره بیان داشت: «دو سه ضمیمه‌هایی‌که آمریکا در گفت‌وگوهای اخیرش به طالبان مطرح کرده‌است، یکی آتش‌بس عمومی است، دو آغاز گفت‌وگوهای مستقیم با حکومت افغانستان.»

در همین حال، سهیل شاهین، سخن‌گوی دفتر طالبان در قطر در تویتی، گفته‌است گفت‌وگوهای میان افغانان زمانی آغاز خواهد شد که توافق‌نامۀ خروج تمامی نیروهای خارجی از افغانستان با آمریکا شود: «مذاکرات بین‌الافغانی در صورتی آغاز می‌شود که توافق‌نامۀ خروج تمام عساکر خارجی با آمریکا امضا شود. در مذاکرات بین‌الافغانی تمام جهت‌های افغانی شامل می‌باشند. این موقف ماست که وقتأ فوقتأ به مطبوعات گفته‌ایم».

اما، ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان می‌گوید تا هنگامی که آتش‌بس نشود و چگونگی روابط طالبان با پاکستان روشن نگردد، رسیدن به صلح واقعی ناممکن خواهد بود.

لطیف محمود، معاون سخن‌گوی ریاست‌جمهوری بیان داشت: «برای دولت جمهوری اسلامی افغانستان بربنیاد طرح رییس‌جمهور آتش‌بس، پرداختن به پناه‌گاهای امن، واضح ساختن رابطۀ پاکستان با طالبان و تعهد واقعی پاکستان برای صلح افغانستان از مباحث مهمی است که زمینه‌ها را برای گفت‌وگوهای مستقیم حکومت افغانستان فراهم می‌کند».

زلمی خلیلزاد، پس از دورۀ تازۀ گفت‌وگوها با طالبان، سه روز پیش به کابل آمد و با رهبران حکومت و نیز شماری از سیاست‌گران افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

با این همه، جوبایدن، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحدۀ آمریکا نیز بر گفت وگو با طالبان تأکید کرده و گفته‌است که اگر در انتخابات پیروز شود، شمار زیادی از نیروهای آمریکایی را از افغانستان بیرون خواهد کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала