توافق آتش بس طالبان با دولت کابل

© AFP 2023 / Javed Tanveerطالبان افغانستان
طالبان افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
طالبان آماده اند بعد از عقد توافقنامه با امریکا، طبق تقاضآ دولت افغانستان آتش بس را در یک زمان محدود اعلام نمایند.

اسپوتنیک به نقل از طلوع، منابع نزدیک به طالبان تأکید می‌ورزند که این هیئت سه نفری را مولوی شهاب‌الدین دلاور رهبری می‌کرد و در گفت‌وگو با رهبری طالبان توافق نخستین بدست آمده است که همزمان با امضای توافق صلح با امریکا، یک آتش‌بس کوتاه مدت نیز اعلام شود.

محمد سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر - اسپوتنیک افغانستان
گفت‌وگوهای صلح با طالبان ۱۵میلیون دالر هزینۀ برمی‌دارد

سید اکبر آغا، فرماندۀ پیشین گروۀ طالبان در این باره گفت: «برای یک آتش‌بس کوتاه مدت رفته بودند که با بزرگان شان مشوره کنند؛ اینطور معلوم می‌شود که مشوره‌های شان مثبت بوده‌اند و در مجموع، احتمال میرود که مشوره‌های شان برای اعلام این آتش‌بس مثبت باشد».

اکنون یکی از پرسش‌های مهم این است که آیا دیدگاه‌های رهبران طالبان در قطر با دیدگاه‌های فرمانده‌هان نظامی گروۀ طالبان در میدان‌های جنگ هم خوانی دارند؟

ابوبکر مرحبا که یکی از فرمانده‌هان نظامی شبکه حقانی است، این پرسش را پاسخ می‌گوید: «آنان بزرگان مان هستند و همه کارهای شان را در مشوره به پیش می‌برند و بر آنان ما زیاد باور داریم».

Директор Второго департамента Азии МИД России Замир Кабулов - اسپوتنیک افغانستان
آمادگی روسیه بر نظارت روی امضای توافق نامه صلح میان آمریکا و طالبان

انتظار حکومت افغانستان، این است که پیش از امضای توافق‌نامۀ صلح میان امریکا و طالبان، گروۀ طالبان آتش‌بس اعلام کند و با حکومت افغانستان وارد گفت‌وگوهای صلح شود.

ناجیه انوری، سخن‌گوی وزارت دولت در امور صلح در این باره اظهار داشت: «صلح در نتیجۀ مذاکرات مستقیم حکومت افغانستان و طالبان تأمین خواهد شد و گروۀ طالبان فرصت به وجود آمده را برای صلح نادیده نگیرند و خواست مردم افغانستان برای تأمین آتش‌بس و شروع مذاکرات مستقیم احترام بگذارند.»

منابع آگاه از گفت‌وگوهای صلح، می‌گویند که زلمی خلیل زاد، فرستادۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان در قطر است و در انتظار بسیج شدن دیدگاه‌های طالبان دربارۀ کاهش خشونت‌ها و آتش‌بس است تا با این کار راه برای امضای توافق‌نامۀ صلح میان دو طرف باز شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала