غنی: اکنون وقت آن است که همه قانون بازی را بپذیرند

© @ARG - FBغنی: اکنون وقت آن است که همه قانون بازی را بپذیرند
غنی: اکنون وقت آن است که همه قانون بازی را بپذیرند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رییس جمهور کنونی افغانستان امروز پس از اعلام نتایج انتخابات گفت، که دیگر کسی از میلۀ تفنگ بر سر افغانستان حکومت کرده نمی‌تواند و خیال‌ها در این باره هم خام استند.
دسته انتخاباتی نبیل: اعلام نتایج کودتا در برابر مردم ‌سالاری است - اسپوتنیک افغانستان
دسته انتخاباتی نبیل: اعلام نتایج کودتا در برابر مردم ‌سالاری است

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، محمد اشرف غنی رییس‌جمهور کنونی و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری که بیش از ۵۰درصد آرای نتایج نخستین انتخابات ریاست‌جمهوری را به خود اختصاص داده‌است، اعلام این نتایج را «پیروزی ملت» دانست و به مردم شادباد گفت.

او پس از نزدیک به هفت ساعت از اعلام نتایج نخستین انتخابات ریاست‌جمهوری، در یک سخنرانی «خطاب به ملت» گفت:- "امروز جمهوریت تأمین شد! جمهوریت پابرجاست، جمهوریت دوام دار است. و محور جمهوریت شهروندان است و این روز جشن شهروندان است. شهروندان افغانستان این موفقیت را به‌جود آوردند".

او در واکنش به سخنان تیم رقیب اصلی‌اش عبدالله عبدالله که گفته‌است نتایج نخستین انتخابات برآمده از آرای تقلبی است، گفت: نامزدان انتخابات باید اصول بازی را بپذیرند و قانونمند رفتار کنند.

غنی افزود:- "بازی اصول دارد، اصول را قوانین تعیین کرده‌است – قانون اساسی افغانستان، قانون انتخابات و نبض مردم افغانستان. اکنون زمان آن است که همه اصول بازی را بپذیریم و در روزهای آینده که کمیسیون محترم شکایات فیصله می‌کند، باز هم تیم ما قانونمند رفتار خواهد کرد و دیگران هم باید قانونمند رفتار کنند".

غنی در ادامۀ سخنانش هشدار داد، که کسی به فکر به قدرت رسیدن از زور تفنگ نباشد:- "دیگر کسی بر افغانستان از سر میلۀ تفنگ حکومت کرده نمی‌تواند. باز برای تان تکرار می‌کنم خیال‌های خام که از میلۀ تفنگ کس سر افغانستان حکومت کرده می‌تواند خیال و خواب است".

او تأکید کرد، که از سو استفاده از نیروهای امنیتی جلوگیری خواهد شد:- "نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان یگانه نیروی است، که استعمال نیروی مشروع را در دست دارد و از انواع سو استفاده از قوه انشاالله و تعالی به قوت جلوگیری خواهد شد، اما استعمال نیرو از طرف تیم دولت ساز همیشه در چاچوب قانون بوده‌‌است".

یادآوری می کنیم، که کمیسیون مستقل انتخابات پیش از چاشت امروز (یک‌شنبه، ۱جدی) نتایج نخستین انتخابات را اعلام کرد، که برمبنای آن محمد اشرف غنی با بدست آوردن ۹۲۳۸۶۸ رأی ۵۰.۶۸ درصد آرا را بدست آورده‌است، عبدالله عبدالله، ۷۲۰۹۹۰ رأی را به خود اختصاص داده‌است که ۳۹.۵۲درصد کل آرا می‌شود و گلبدین حکمتیار هم ۷۰۲۴۲ رأی گرفته که ۳.۸۵ درصد کل آرا می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала