کلمه سال 2019 انتخاب شد

© Fotolia / Xyکلمه سال 2019 انتخاب شد
کلمه سال 2019 انتخاب شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کلمه (Be water "آب باش") شعاری که معترضین هنگ کنگ از فلسفه بروس لی به الهام گرفته اند به عنوان کلمه سال انتخاب شد.

به گزارش اسپوتنیک،  نشریه Financial Times کلمه سال را انتخاب کرد.براساس گزارش این نشریه کلمه  " Be water " مثل آب باش کلمه سال شد. در گزارش گفته می‌شود، مقامات هنگ کنگ حتی قبل از آنکه درک کنند که چه اتفاقی در حال وقوع است، معترضین "مانند شبنم سحرگاهان "  برای مسدود کردن  مسیرجاده به ساختمان دولت، جمع شدند و زمانی که پلیس ضد شورش فرا رسید ، آنها با فرار در جاده های بارک"مانند غبار" پراکنده شدند وهنگامی   گرفتار شدن "به اندازه یخ سخت" بودند.

 روزنامه می گوید: کلمه  " Be water " مثل آب باش دوست من،   فلسفه معروف ترین مرد هنگ کنگ، بروس لی می‌باشد.

زمانی که بروس لی در سن 18 سالگی وارد ایالات متحده شد در رشته فلسفه شروع به تحصیل نمود و در تمام زمینه های فلسفه به مطالعه پرداخت تا بتواند جنبه های جسمانی و فلسفی هنر رزمی خود جیت کان دو را بیامیزد.

او  در سال 1970 در مصاحبه‌ای فلسفه خود را این گونه بیان کرد: «برای این‌که ذهن خود را تمیز کنید،مانند آب بی شکل باشید، انعطاف پذیری، روان بودن و اینکه نباید خود را در یک روش خاص محصور کرد».    

 بروس لی گفت: «ذهنت را خالی کن. بدون قالب و شکل باش؛ مانند آب. آب را در گیلاس بریز، گیلاس می‌شود. در بوتل بریز، بوتل می‌شود. آب می‌تواند جریان یابد و بخزد و بچکد و درهم بشکند. مثل آب باش دوست من».

 اعتراضات هنگ کنگ در ابتدا در ماه جون سال جاری ( شش ماه ) پیش در مخالفت با لایحه استرداد مجرمان به چین آغاز شد. در این مدت زمان پولیس تقریبا 5.8 هزار نفر را بازداشت کرد. همچنان بیش از 1.5 هزار نفر زخمی شده است. این اعتراضات در هنگ کنگ باعث زخمی شدن بیش از 400 پولیس نیز شده است.

تظاهرات گسترده و شدت گرفتن مخالفت‌ها باعث شد که این لایحه کلا لغو شود. ولی لغو لایحه شدت اعتراضات را کم نکرد، بلکه ابعاد گسترده تری به خود گرفت و حال معترضان خواستار برقرار دموکراسی و رسیدگی به خشونت‌های اعمال شده از سوی پلیس هستند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала