توافق طالبان روی آتش بس کوتاه مدت

© Sputnik / T.AZIMتوافق طالبان روی آتش بس کوتاه مدت
توافق طالبان روی آتش بس کوتاه مدت  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
منابع از توافق گروه طالبان روی آتش بس کوتاه مدت خبر دادند.
طالبان افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
توافق آتش بس طالبان با دولت کابل

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، یک منبع نزدیک به طالبان تأیید می‌کند، که سران این گروه در باره پذیرفتن یک آتش بس مؤقت به توافق‌های نخستین رسیده اند.

این منبع تأکید می‌ورزد، که احتمال می‌رود همزمان با امضای توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان، گروه طالبان یک آتش بس ده روزه را اعلام کنند و پس از ده روز گفتگوهای میان افغانستانی ها آغاز خواهند شد.

اما یک منبع آگاه از گفتگوهای صلح در قطر می‌گوید، که رهبر گروه طالبان از بهر مشوره در باره این آتش بس مؤقت با فرماندهان نظامی این گروه رأی زنی کرده است، اما تا کنون توافق نهایی در این باره به دست نیامده است.

رهبری گروه طالبان و نمایندگان این گروه در قطر این روز ها از بهر امضای توافق نامه صلح با امریکا در باره دو موضوع مهم سرگرم رأی زنی‌ها استند.

امریکا برای امضای این توافق نامه کاهش خشونت ها و اعلام آتش بس را روی میز طالبان گذاشته است و گروه طالبان هم با نظامیان و سیاست گران شان در این باره رای زنی ها را آغاز کرده اند و گفته می شود، که به تازگی این گروه همه ای دیدگاه های شان را هماهنگ ساخته اند.

مولوی عبدالشکور مطمین رییس کمیته ملی المپیک در زمان طالبان، گفت:- "طالبان در میان خود شان به موافقه رسیده اند، که همزمان با امضای قرارداد خروج نیروهای خارجی، آتش بس نیز امضا شود".

اما یک منبع آگاه از گفتگوهای صلح در قطر از زبان یکی از مقام‌های بلند پایه گروه طالبان می‌گوید، که رهبری این گروه سر گرم رای زنی ها با فرماندهان نظامی گروه طالبان است و برای اعلام آتش بس به توافق نهایی نرسیده است.

سمیع یوسفزی خبرنگار آزاد، گفت:- "هیئت فرستاده شده طالبان تا هنوز هم موافقه رهبر عمومی طالبان ملا هبت الله آخند را در باره آتش بس به دست نیاورده است".

در کابل هم سیاست گران کشور سرگرم ایجاد یک هیئت برای گفتگوهای میان افغانستانی ها استند.

حاجی دین محمد، معاون شورای عالی صلح، گفت:- "به داکتر زلمی خلیل زاد، داکتر صاحب عبدالله گفت که هر وقت شما لیست از هیئت را بخواهید از طرف ما آماده است و این را هم گفت که بخشی از ترکیب هیات ارگ را شما خودتان ترتیبات اش را بگیرید".

از سویی هم حکومت افغانستان اطمینان می دهد، که در روند صلح حق آموزش دختران به معامله گرفته نمی شود.

عبدالله عبدالله رییس اجراییه، گفت:- "اطمینان میدهیم به مردم که هیچ وقت حق مشروع اطفال و دختران کشور برای دسترسی به تعلیم مورد معامله در هیچ چیزی قرار نمی گیرد".

دوازده روز از پایان واپسین دور گفتگوها میان نمایند‌گان امریکا و نمایندگان طالبان در قطر می‌گذرد و گفته می‌شود، که واشنگتن برای امضای این توافق نامه در انتظار تصمیم طالبان از بهر کاهش خشونت‌ها و اعلام آتش بس است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала