نارضایتی 70 درصد بیماران در شمال افغانستان از عرضۀ خدمات صحی

© Photo / Ministry of Public Health of Afghanistanنارضایتی 70 درصد بیماران در شمال افغانستان از عرضۀ خدمات صحی
نارضایتی 70 درصد بیماران در شمال افغانستان از عرضۀ خدمات صحی  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کمیسیون حقوق بشر در حوزۀ شمال پژوهشی را زیر نام «میزان رضایت بیماران از نحوۀ خدمات صحی در شفاخانه‌ها و کلینیک‌ها» در چهار ولایت شمالی کشور انجام داده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از سلام‌وطندار، یافته‌های این پژوهش از 46 مرکز درمانی در شهرهای مزارشریف، شبرغان، سرپل و ایبک نشان می‌دهد که 70 درصد بیماران از ارایۀ خدمات، 90 درصد از نبود غذا برای بیماران، 80 درصد از نبود آب صحی، 60 درصد از بلندبودن بهای درمان، 50 درصد از فضای اتاق بستر و 40 درصد از محیط درمانی ناراضی‌اند.

تعداد بیماران مبتلا به سرطان سینه در افغانستان اعلام شد  - اسپوتنیک افغانستان
تعداد بیماران مبتلا به سرطان سینه در افغانستان اعلام شد

این پژوهش از طریق گفت‌وگو با 500 بیمار و بیماردار در ولایت‌های بلخ، جوزجان، سرپل و سمنگان، تهیه شده است.

سیدمحمد سامع، رئیس کمیسیون حقوق بشر در حوزۀ شمال می‌گوید، نبود داکتران متخصص در مراکز درمانی، برخورد سلیقه‌یی با بیماران و نبود تشخیص درست از دیگر یافته‌های این پژوهش هستند.

وجود داروهای کم‌کیفیت، نبود کارمندان مسلکی و عدم دسترسی به مراکز صحی نیز از مشکلات بیماران در ولایت‌های شمالی به شمار می‌روند.

فهیم شریف‌یار، مسئول کنترول بیماری‌های واگیردار در ریاست صحت عامۀ بلخ یافته‌های این پژوهش را می‌پذیرد و می‌گوید، مشکلات و شکایت‌های بیماران در این پژوهش از سوی این ریاست بررسی خواهد شد.

کمیسیون مستقل حقوق بشر در حوزۀ شمال از وزارت صحت‌ عامه می‌خواهد تا خدمات صحی را گسترش دهد و به مشکلات مردم در بخش‌های دوردست به گونۀ جدی رسیده‌گی کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала