سوریه به خاطر جنگ از ثروتمندان پول می گیرد

© REUTERS / Murad Sezerسوریه به خاطر جنگ از ثروتمندان پول می گیرد
سوریه به خاطر جنگ از ثروتمندان پول می گیرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دولت سوریه برای جبران هزینه های این کشور در عملیات های نظامی تصمیم به گرفتن پول از بزرگترین بازرگانان این کشور کرده است.
پارک تفریحی در شهر سوریه خان خان شیخون در استان ادلب - اسپوتنیک افغانستان
نمایی از شهر جنگ زده «خان شیخون» سوریه

به گزارش اسپوتنیک به نقل از The Telegraph، دولت سوریه برای جبران هزینه های این کشور در عملیات های نظامی تصمیم به گرفتن پول از بزرگترین بازرگانان این کشور برای نجات از ورشکستی این کشور کرده است و سخن درباره جریمه های بزرگ است.  

نخستین کسی که زیر تأثیر کارزار به اصطلاح ضد فساد قرار گرفت، رامی مخلوف پسر کاکای رئیس جمهور بشار اسد بود. دادگاه حكم داد كه به دلیل این كه شركت نفتی وی عوارض گمرکی را پرداخت نکرده است، لازم است جریمه ایی بالغ بر ۱۱ میلیارد پوند سوری (بیش از ۲۱ میلیون دالر امریکایی) پرداخت کند.

براساس گزارش ها، مخلوف صاحب زنجیره ای از هوتل ها، شركت های مالی و شركت اپراتور اصلی تیلیفون همراه سوریه SyriaTel است و پیش از جنگ تاكنون ۶۰ درصد از اقتصاد سوریه را كنترل می كرده است. اکنون او در بازداشت خانگی است. برای سایر کارآفرینان بزرگ سوری انتظار اقدامات مشابه می رود.

به گفته کارشناسان، دولت سوریه برای افزایش مشروعیت خود در نظر مردم، این تصمیم را اتخاذ کرد؛ سبک زندگی لوکس خانواده مخلوف عامل عصبانیت بسیاری از مردم از جمله پشتیبانان دولت بوده است.

یادآوری می کنیم، که جنگ داخلی سوریه یا بحران سوریه که در ابتدا خیزش سوریه نام داشت، به یک سری تظاهرات گسترده و در نهایت درگیری‌های نظامی در کشور سوریه گفته می‌شود که از ۲۶ جنوری ۲۰۱۱ آغاز شده‌است، که تأثیرگرفته از تحولات سیاسی منطقه خاورمیانه موسوم به  «بهار عربی» است. مخالفان دولت سوریه شامل گروه‌های انقلابی و جهادی هستند. از جمله ارتش آزاد سوریه در سال ۲۰۱۱ توسط نظامیان جداشده از ارتش سوریه تشکیل شد. جبهه نصرت پیش از این شاخه رسمی القاعده در سوریه بوده اما در سال ۲۰۱۶ نام خود را به جبهه فتح شام تغییر داد و از القاعده جدا شد یا همان (تحریر الشام  النصره سابق) که در اوایل سال ۲۰۱۷ با ادغام چند گروه اسلامگرا تشکیل شد. از ۲۳ نوامبر ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ جبهه اسلامی ائتلاف چند گروه اسلام‌گرای سلفی، در بخش‌های مختلف سوریه فعال بود اما بسیاری از گروه‌های آن در ۲۸ می ۲۰۱۸ به همراه ارتش آزاد سوریه و با حمایت ترکیه جبهه آزادی‌بخش ملی سوریه را تشکیل دادند.

حکومت سوریه نیز از پشتیبانی و حضور نیروهای ایران، روسیه، شبه نظامیان شیعه عراقی و حزب‌الله لبنان که با اجازه این کشور در آن حضور دارند برخوردار بوده‌است و امریکا و کشورهای متحد آن و همچنان ترکیه بدون اجازه دولت سوریه در آن کشور حضور دارند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала