مسکو: خروج امریکا از معاهده آسمان‌های باز بر امنیت اروپا ضربه می‌زند

© AFP 2023 / John Thysمسکو: خروج امریکا از معاهده آسمان‌های باز بر امنیت اروپا ضربه می‌زند
مسکو: خروج امریکا از معاهده آسمان‌های باز بر امنیت اروپا ضربه می‌زند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
معاون وزیر خارجه روسیه می‌گوید که خروج ایالات متحده امریکا از معاهده آسمان‌های باز بر امنیت اروپا ضربه وارد می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک، معاهده آسمان‌های باز به ۳۴ کشوری که این معاهده را امضا کرده اند اجازه می‌دهد تا پروازها بر قلمرو یکدیگر را نظارت کنند. هدف از این معاهده، نظارت از چگونگی اجرای معاهدات در بخش خلع‌سلاح و همچنان رفع نگرانی‌ها می‌باشد.

در آغاز ماه اکتوبر الیوت انگل، رئيس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده امریکا اعلام داشت که کاخ سفید "احتمال خروج از معاهده را بررسی می‌کند" و با این مفکوره مخالفت ابراز کرد.

پس از مدتی، روزنامه وال استریت جورنال با استناد بر منابع گزارش داد که دونالد ترامپ، رئيس جمهور ایالات متحده امریکا سندی را که در آن از قصد دولت امریکا مبنی بر خروج از معاهده ذکر شده است، را به امضا رسانیده است. بر اساس اطلاعات این روزنامه، تا هنوز تصمیم نهایی اتخاذ نشده است و رایزنی‌ها جریان دارد.

ترس دولت امریکا از نزدیک‌شدن روسیه و ترکیه - اسپوتنیک افغانستان
ترس دولت امریکا از نزدیک‌شدن روسیه و ترکیه

الکساندر گروشکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با روزنامه "کومرسانت" در جواب به اینکه روسیه چه واکنشی به خروج امریکا از معاهده آسمان‌های باز نشان خواهد داد، گفت: "ما با در نظر داشت علایق ملی تصمیم می‌گیریم. در هر حالت، می‌توان گفت که این یک ضربه دیگر به امنیت اروپا خواهد بود".

وی خاطر نشان ساخت که ایالات متحده امریکا درمورد قصدش برای ترک معاهده آسمان‌های باز به روسیه اطلاع نداده است.

گروشکو افزود: "چنانکه من حدس می‌زنم، اینجا باید متحدان امریکا در اروپا سخن شان را بگویند. در واشنگتن در اکثریت موارد به آنها به مثل اتباع می‌بینند: مجبور می‌سازند تا تسلیحات شان را خریداری کنند، تلاش می‌کنند مجبور بسازند تا به عوض گاز روسی گاز امریکایی خریداری کنند، علیه آنها تحریم‌ها وضع می‌کنند، از معاهداتی که برای اروپایی‌ها اهمیت زیادی دارند، بیرون می‌شوند. اروپایی‌ها تقریبا هیچ مخالفت نمی‌کنند و دیده نمی‌شود که اروپا آمادگی سیاسی برای بلندکردن صدا بخاطر دفاع از علایق خود داشته باشد".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала