چرا روسیه به طرح «وضعیت افغانستان» رأی نداد؟

© AFP 2023 / Hector Retamalچرا روسیه به طرح «وضعیت افغانستان» رأی نداد؟
چرا روسیه به طرح «وضعیت افغانستان» رأی نداد؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در پایان نومبر امسال، مجمع عمومی سازمان ملل برای بررسی طرح قطعنامۀ «وضعیت افغانستان» تشکیل جلسه داد و در آن نمایندگان روسیه و جزیره پالائو از رأی دادن به طرح امتناع ورزیدند.

واسیلی نبنزیا نماینده دایم روسیه در سازمان به خبرگزاری اسپوتنیک دربارۀ دلیل امتناع از رأی دادن به این طرح گفت و این پرسش‌ها پاسخ گفت که نادیده گرفتن رویکردهای روسیه را چگونه ارزیابی می‎کند و چرا روسیه و کشور کوچک جزیره پالائو در جریان رأی گیری خودداری کردند، چرا روسیه طی دو سال گذشته چنین موضعی را اتخاذ کرده است؟ در حال حاضر وضعیت افغانستان چگونه است؟

2019 / مرگبارترین سال آمریکا در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
2019 / مرگبارترین سال آمریکا در افغانستان
"متأسفانه، در پروژه تهیه شده توسط نویسندگان، وضعیت واقعی جمهوری اسلامی افغانستان در نظر گرفته نشده است، با وجود 18 سال حضور نظامیان خارجی در افغانستان، همچنان وضعیت امنیتی، تهدیدهای تروریستی، مواد مخدر هنوز بطور عجیبی بسیار پر تنش است. ما از همان ابتدا به ذکر کامل این مشکلات در متن نیاز داشتیم، علاوه بر این، برای دومین سال پیاپی، علی‌رغم اظهارات اساسی ما، این سند جمله‌هایی در رابطه با مفهوم افراط‌گرایی خشونت‌آمیز بود، که از حمایت بسیاری از کشورهای عضو برخوردار نیست، هماهنگ سازی یک قطعنامه یک فرآیند پیچیده است. اجرای موفق آن نیاز به تلاش نویسندگان و تمایل واقعی آنها برای در نظر گرفتن طیف وسیعی از مواضع دارد. نتیجه این کار باید محصول اجماعی باشد که نگرانی کشورهای عضو را برآورده کند، اما مهمتر از همه، منعکس کننده وضعیت فعلی امور در افغانستان است.
روسیه مانند همیشه به طور فعال و سازنده در روند بحث در باره متن قطعنامه شرکت می کند، به لطف تلاش‌های ما توانستیم به نتیجه متعادل‌تری برسیم. با این حال، طی دو سال گذشته ، وضعیت در جمهوری اسلامی، به ویژه در مسیر آشتی ملی، پویایی قابل توجهی را پشت سر گذاشته است. و این واقعیت را نمی توان نادیده گرفت.
در این مرحله، مهم تر از همه در افغانستان آشتی ملی است، روسیه و افغانستان با داشتن قرن‌ها روابط دوستانه در حال حاضر در ارتباط اند، ما علاقه‌مند پایان جنگ طولانی و شروع صلح طولانی مدت در این کشور هستیم، ما متعهد به روند صلح با مشارکت تمام افغان‌ها هستیم، فقط خود مردم افغانستان می توانند در مورد سرنوشت و آینده کشورشان تصمیم بگیرند.
برای این منظور، ما گفتگوی بین افغانستان را ترویج می‌کنیم، تلاش‌های خود ما و همچنین همکاری در چارچوب رایزنی های سه جانبه میان روسیه،  چین و امریکا در این راستا انجام شده است. به ویژه پیوستن پاکستان، در دو دیدار گذشته در بیجنگ (11،جون) و مسکو در (24، اکتوبر). ما همچنان طرفدار جذب سایر بازیکنان منطقه، به ویژه ایران هستیم.

در بیانیه روسیه در جلسه عمومی از مجمع عمومی سازمان ملل زیر نام «وضعیت افغانستان» گفته شده است: «متاسفانه، برای دومین سال پیاپی، با وجود تلاش های زیاد، در جریان کار بر روی متن قطعنامه، نمایندگان دیگر ارزش به تلاش های ما قائل نشده اند، و نادیده گرفتند».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала