سران طالبان بر آتش‌بس کوتاه مدت توافق کردند

© Sputnik / PM سران طالبان بر آتش‌بس کوتاه مدت توافق کردند
 سران طالبان بر آتش‌بس کوتاه مدت توافق کردند  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به قول یک منبع نزدیک به طالبان، اعضای رهبری و شوراهای طالبان در پاکستان به برقراری یک آتش‌بس کوتاه‌ مدت به توافق رسیده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، این منبع، تا چند روز دیگر، زمان امضای توافق صلح میان طالبان و ایالات متحدۀ امریکا نیز روشن خواهد شد و نماینده‌گان امریکا و طالبان دربارۀ آغاز گفت‌وگوهای میان افغانان نیز رأی‌زنی خواهند کرد.

سید اکبر آغا، فرمانده پیشین گروۀ طالبان در این باره گفت: «آتش‌بس دو جزء داشت؛ یک جزء این بود که قبل از امضای توافق‌نامه با امریکا، آتش‌بس شود. و جزء دیگر این‌که آتش‌بس عمومی باشد؛ هم با افغان‌ها و هم با خارجی‌ها. فکر می‌کنم که طالبان روی جزء نخست توافق نکرده‌اند».

از سویی دیگر، گروۀ بین‌المللی بحران در یک گزارشش، افغانستان را در میان ده کشوری قرار داده‌است که جنگ در آن در سال آینده میلادی نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

در بخشی از این گزارش آمده‌است: «توافق امریکا و طالبان که پیش نیازی برای صلح است، تنها راه درازی برای توافق میان افغانان خواهد بود، اما این تقریبأ یگانه روزنه برای کاهش نبردهای خونین امروز خواهد بود».

نشست اعضای رهبر گروه طالبان با ملاهبت‌الله در کویته  - اسپوتنیک افغانستان
نشست اعضای رهبر گروه طالبان با ملاهبت‌الله در کویته

در همین حال، زاهد نصرالله خان، سفیر پاکستان در کابل نیز ابراز امیدواری می‌کند که تلاش‌های صلح نتیجه بدهند: «امیدواریم که امریکا و طالبان به توافقی دست یابند که منجر به یک آتش‌بس شود و گفت‌وگوهای میان افغانان آغاز شود».

با این همه، برخی از جریان‌های سیاسی در افغانستان، می‌گویند که رأی‌زنی‌ها دربارۀ ایجاد یک هیئت گفت‌وگوکننده با طالبان، میان احزاب سیاسی آغاز شده‌است و این هیئت باید همه‌شمول باشد.

  با این حال گفت‌وگوهای ایالات متحده امریکا و طالبان که پس از سه ماه توقف ازسر گرفته شدند، اکنون برای رأی‌زنی‌های بیشتر با رهبری حکومت امریکا و طالبان به‌گونۀ موقتی متوقف استند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала