همسران دیپلمات‌های روس چه کار می‌کنند؟

© Sputnik / Hristina Nestoyanova انجمن همسران دیپلمات‌های روس
انجمن همسران دیپلمات‌های روس - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
درباره کار یک دیپلمات چیزهای زیادی شناخته شده است. رشتهٔ دیپلمات حرفه‌ای، معتبر و چالش برانگیز است که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود. اما افراد معدودی دربارهٔ این‌که همسر دیپلمات‌ها چه نقشی ایفا می‌کنند و چه مسوولیت‌هایی دارند و چه مشکلی در کشورهایی که همسران شان خدمات دیپلماتیک دارند، با آن روبرو استند، حرف می‌زنند یا فکر می‌کنند.

جالب اینجا است که در روسیه حدود دو سال پیش، انجمن همسران دیپلمات‌های روس تاسیس شد که امروز همسر بیش از 200 دیپلمات‌ روس مقیم در 60 کشور جهان، در آن حضور دارند.

کریستینا نستویانوفا، بنیانگذار و رئیس انجمن همسران دیپلمات‌های روس در مورد دلایل و اهداف ایجاد انجمن و همچنان در مورد برنامه‌های اجرا شده طی مصاحبۀ با خبرگزاری اسپوتنیک گفت:

«مفکوره یکجا کردن همسران دیپلمات‌های روس چند سال پیش زمانی که من و شوهرم از سفر طولانی مدت و ماموریت کاری خارج از کشور بازگشتیم به ذهنم خطور کرد. مشکلات مربوط به عادت کردن با هر کشور جدید، سفرهای بی‌پایان، مشکلات‌های روزمره زندگی، مسایل شغلی شخصی و تحصیل فرزندان همه این‌ها باعث شده که من به ایجاد انجمن همسران دیپلمات‌های روس فکر کنم که با وظیفه همسر و سبک زندگی خاص ارتباط داشته باشد. زندگی همسر یک دیپلمات متنوع، جالب و دشوار است. علاوه بر همسر بودن مادر بودن نیز است. همچنان همسر یک دیپلمات روس تا حد ممکن روسیه را در خارج نیز باید نمایندگی کرده و به نوعی کارت ویزیت کشور خود باشد. هدف اصلی انجمن همسران دیپلمات روس، ایجاد فرصت‌ها برای بهبود مهارت‌ها و توانایی‌های همسران دیپلمات‌ها در زمینه دانش و استفاده از تجربه‌های پیاپی از یک نسل به نسل دیگر است که می‌تواند بر روی تصویر هر یک از اعضای انجمن و به‌طور کلی درک عمومی از خدمات دیپلماتیک روسیه تاثیر بگذارد».

در حال حاضر حدود 200 همسر دیپلمات‌های روس در 60 کشور دنیا در این انجمن ارتباط برقرار می‌کنند.

«همسران دیپلمات‌ها هنگام سفر به خارج در سفرهای کاری طولانی مدت، به‌طور سنتی به انجمن می‌پیوندند تا در نمایشگاه‌های خیریه شرکت کنند و رویدادهای مختلف برگزار کنند. برگزاری محافل خیریه به زنان در خانه کمک می‌کند تا استعدادها و توانایی‌های خود را پیدا کنند. انجمن همسران دیپلمات‌های روس در روسیه برای اولین بار ایجاد شد. زنانی که در نقاط مختلف دنیا در قبال همسران خود وظیفه دارند، پیوستن به یک اجتماع بزرگ به آنها اجازه می‌دهد تا این همسران همیشه در ارتباط با یکدیگر باشند، تجربیات خود را با یک دیگر به اشتراک بگذارند، تحایف به یکدیگر ارسال نمایند، سوالات را از هم دیگر در مورد پیچیدگی‌های زندگی در یک کشور دیگر تبادله کنند و بالاخره پس از سفرهای طولانی کاری یکدیگر خود را پیدا کنند و با هم دوست شوند. با توجه به دشواری‌های کار دیپلوماتیک فرصت‌های آموزشی کمک می‌کنند تا آنان به هر سوال منحصر به فرد خود پاسخ پیدا کنند».
© Sputnik / Христина Нестояноваانجمن همسران دیپلمات‌های روس
همسران دیپلمات‌های روس چه کار می‌کنند؟ - اسپوتنیک افغانستان
انجمن همسران دیپلمات‌های روس

چه پروژه‌هایی برای توسعهٔ انجمن زیر کار است؟ قبلاً چه پروژه‌هایی اجرا شده اند و کدام یک در دستور کار قرار دارد؟

بنیانگذار این انجمن افزود:

«فعالیت اصلی ما خیریه است. همسران دیپلمات‌های روس به‌طور فعال با مرکز حمایت از خانواده تحت نام (گئورگی چیچرین) که در منطقه تامبوف موقعیت دارد و با حمایت وزارت امور خارجه در تعامل استند. در این مرکز کودکانی که در شرایط سخت قرار دارند پرورش می‌یابند. به‌طور منظم دانشجویان اکادمی دیپلماتیک وزارت امور خارجه روسیه سفرهایی را برای برگزاری صنف‌های کارشناسی ارشد و شرکت در کنسرت‌های مشترک انجام می‌دهند. به ابتکار انجمن شورای دیپلمات های جوان وزارت امور خارجه روسیه سفری به مسکو برای دانش آموزان این مرکز برگزار شد و برنامه گسترده بود. شرکت کردن در کنسرت یکی از تئاترهای موسیقی کودک، بازید از وزارت امور خارجه روسیه و جاذبه‌های شهر، همسران دیپلمات‌های روس به‌عنوان نشانه حمایت از دانش‌آموزان دیپلمات‌های روسی در «باغ دوستی» یک نهال مثمر را غرس کردند. پروژه عکس تحت نام «جهان از چشم همسران دیپلمات‌های روس» درخشانترین رویداد تاریخ این انجمن شد که در آن از سراسر دنیا عکس‌هایی که توسط دیپلمات‌های روسی در جریان اقدامت در سفرهای کاری طولانی مدت گرفته شده‌اند گذاشته می‌شود. این پروژه شامل عکس‌ها از زندگی روزمره مردم محلی، سنت‌ها و آداب و رسوم و عکس‌های نادر از طبیعت می‌باشد. پروژه عکس در دو بخش 70 کشور را نشان می‌دهد. این عکس‌ها در وزارت امور خارجه روسیه و آکادمی دیپلماتیک این وزارتخانه به نمایش گذاشته شده است که قرار است در سال آینده در شورای فدراسیون نیز نمایش داده شود. علاوه بر این، همسران دیپلمات‌های روس دیدارها و ملاقات‌هایی را با افراد مشهور ترتیب دادند که شامل دیدار و گفتگو با قهرمانان روسیه، از جمله سرگی ریازانسک اولین فرمانده دانشمند-فضاپیما، و میخائیل نوویکوف کاپیتان «کروزنشترن» و «سدوف» بوده است».

انجمن و نمایندگان آن در محافل دیپلماتیک کشورهای مختلف چگونه پذیرفته‌ می‌کنند؟ آیا این نهاد مشابه خارجی دارد؟

خانم نستویانوفا در پاسخ به پرسش بالا، گفت:

«ما از طریق دیپلماسی خوب با جهان در تعامل استیم که در واقع یک نیروی قدرتمند است. بدون سیاست. ارتباط برقرار کردن ما با همکاران- همسران دیلپمات‌های کشورهای دیگر در زمینه خیریه، آداب و رسوم دیپلماتیک، فرهنگ و هنر و چالش‌های زندگی دیپلماتیک صورت می‌گیرد. انجمن همسران دیپلمات روس تازه‌کار است، امروز ما در مرحله آماده سازی برای همکاری با نمایندگان انجمن‌های مشابه استیم که البته در برخی کشورها وجود دارد و اطمینان داریم که چنین همکاری‌ها به نفع همه طرف‌ها خواهد بود. تقریباً دو سال پس از تاسیس انجمن، با اطمینان می‌توانم بگویم که ایده و نیروهایی که برای توسعه آن هزینه شده اند بازپرداخت داشته اند. امروز زنان که به روح و اندیشه نزدیک استند در درو افتاده‌ترین نقاط جهان واقع شده اند. آنها جمع می‌شوند تا قوی‌تر شوند. وحدت چشمگیر همسران دیپلمات‌های روس ازکشورهای آسیای جنوبی از شرق اروپا گرفته تا کشورهایی که در آن سوی اقیانوس قرار داند به آینده الهام بخش و اطمینان می‌بخشد».
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала