آیا ثبت بیش از 16 هزار شکایت انتخابات را به دور دوم می‌برد؟

© Photo / IEC AFG fbمرکز جمع آوری اطلاعات کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
مرکز جمع آوری اطلاعات کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دین‌محمد عظیمی، معاون کمیسیون شکایات انتخابات با توجه به میزان شکایتها، احتمال رفتن انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به دور دوم را رد نمی‌کند.

به گزارش اسپوتنیک، پس از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری ، مرحله ثبت شکایتها انجام و تا سه روز پس از اعلام نتایج حدود 16 هزار و 500 شکایت از سوی دسته‌های انتخاباتی در کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی ثبت شد.

در همین راستا کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان اعلام کرد که  امروز (شنبه) روند رسیدگی به اعتراضات انتخابات آغاز می‌شود.

 حدود 16 هزار شکایت از سوی چهار تیم انتخاباتی به ثبت رسیده است، که بیشترشان مربوط به تیم "ثبات و همگرایی" (تیم عبدالله عبدالله) است. امّا دیگر تیمهای انتخاباتی، نیز شکایتهایشان را ثبت کردند.

واکنش حزب دوستم به نتایج ابتدایی انتخابات - اسپوتنیک افغانستان
واکنش حزب دوستم به نتایج ابتدایی انتخابات

 در همین حال، تیم انتخاباتی "دولتساز" با رهبری اشرف غنی  از ثبت حدود سه هزار شکایت خبر داده است.
 از سوی دیگر،  تیم انتخاباتی  صلح و عدالت اسلامی" با رهبری گلب الدین حکمتیار نیز می‌گوید، که این تیم بیش از سه هزار شکایت را به کمیسیون شکایات انتخاباتی سپرده است.

 دین‌محمد عظیمی، معاون کمیسیون شکایات انتخابات با توجه به میزان شکایتها، احتمال رفتن انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به دور دوم را رد نمی‌کند.

 در همین حال، اعضای شورای نامزدان ریاست جمهوری اخیرا در نشست خبری در کابل گفتند، که نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را قبول ندارند.

 با این حال، وزارت امور خارجه  امریکا، سفیر آن کشور در کابل و نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان نیز از کمیسیون شکایتهای انتخاباتی خواسته‌اند، که هر شکایت را مطابق با قانون بررسی و به گونه ای شفاف رسیدگی کند.

بر اساس قانون انتخابات، کمیسیون شکایات انتخاباتی در جریان 15 روز شکایات را بررسی می‌کند و نتیجه‌های آن را به کمیسیون مستقل انتخابات بفرستد.

 کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روز یکشنبه گذشته (22 دسامبر)  نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری  را اعلام کرد که بر ساس آن محمداشرف غنی با کسب  50.6 درصد آرا، در صدر قرار دارد.

  عبدالله عبدالله، رقیب دیرینه اشرف غنی و رئیس اجرای دولت، با تقریباً 40 درصد آرا، در جایگاه دوم، گلب‌الدّین حکمتیار و رحمت‌الله‌ نبیل، نامزدهای دیگر انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان در جایگاه سوم و چهارم قرار دارند.

اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی در نشستی خبری در کابل ثبت شکایت از سوی دسته‌های انتخاباتی را بی‌ سابقه می‌خواند و می‌گوید، امکان دارد کمیسیون در زمان بررسی شکایات با کمبود زمان روبه‌رو شود و از این بابت نگران‌اند.  

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала