از رویای نوبل تا پشت میله های زندان / ماجرای دانشمند ژنتیک چین

© Fotolia / Sergey Nivens تلاش بشر به خاطر جوانی ابدی
 تلاش بشر به خاطر جوانی ابدی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دادگاهی در چین دانشمندی را که مدعی اصلاح ژنتیکی دو نوزاد شده بود، به جرم اقدامات پزشکی غیرقانونی به سه سال زندان و پرداخت جریمه ای هنگفت محکوم کرد.

به گزارش اسپوتنیک،  به نقل از شبکه تلویزیون مرکزی چین، یک محقق چینی به نام Jiankui He  که سال گذشته  مدعی شد DNA  دو نوزاد را به گونه ای اصلاح کرده که آنها را در برابر ویروس HIV مقاوم می سازد، جامعه علمی را در شوک فرو برده و صدها محقق اصلاح DNA این کودکان را «دیوانه وار» خواندند.

بازخورد منفی مراکز علمی دنیا باعث شد دانشگاه علوم و فناوری «شنژن» که محل پژوهش های Jiankui He بود، از ماهیت تحقیقات اظهار بی اطلاعی کرده و حتی آنرا محکوم کند.

حالا دادگاهی در چین این محقق را به جرم ویرایش غیرقانونی ژن ها با هدف تولید مثل به 3 سال زندان و پرداخت 3 میلیون یوان (واحد پول چینی) جریمه محکوم کرده است.

  در نتیجه آزمایش های این محقق یک نوزاد دیگر هم با ژن های ویرایش شده به دنیا آمده که تا کنون چندان در رسانه منعکس نشده بود. تولد این نوزادان سوال های بسیاری را در مورد پایبندی چین به اخلاق  علمی و نظارت روی محققانش به دنبال داشته است.

ویرایش ژن با هدف تولید مثل در اکثر کشورهای دنیا ممنوع است و وزارت بهداشت چین هم از سال 2003 آنرا ممنوع کرد. ولی با این حال دو مورد دیگر دستکاری غیرقانونی ژنهای جنین انسانی ثبت شد، که بر اساس آن دو دانشمند چینی ژانگ رنلی (محکوم به دو سال حبس و جریمه 1 میلیون یوان) و شین جینژو که به 1 سال و 6 ماه زندان و جریمه 500 هزار یوان محکوم شده اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала