آمریکا در اختیار روسیه چه اطلاعاتی را قرار داد؟

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر آمریکا در اختیار روسیه چه اطلاعاتی را قرار داد؟
 آمریکا در اختیار روسیه چه اطلاعاتی را قرار داد؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تشکر ولادیمیر پوتین از اطلاعاتی که آمریکا به مسکو ارائه داده، پرسش های در مورد روابط این دو رئیس جمهوری و جزئیات آن را بیشتر کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، تارنمای شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی به قلم کوین لیپتاک نوشت: تماس تلفنی اخیر دونالد ترامپ با همتای روس خود و تشکر ولادیمیر پوتین از اطلاعاتی که آمریکا به مسکو ارائه داده، پرسش های بی‌پاسخ در مورد روابط این دو رئیس جمهوری و جزئیات آن را بیشتر کرده است.

لیپتاک از خبرنگاران این شبکه آمریکایی در نوشتاری با عنوان «آخرین تماس تلفنی ترامپ با پوتین، پرسش‌های بدون پاسخ بیشتری را مطرح کرد»، افزود: هنگامی که روز یکشنبه(8 جدی) خبری مبنی بر تماس تلفنی دونالد ترامپ با همتای روس او منتشر شد، واکنشی از کاخ سفید برنیامد. 

در عوض کرملین در بیانیه ای کوتاه اعلام کرد، پوتین برای اطلاعاتی که آمریکا برای خنثی کردن یک حمله تروریستی در سن‌پترزبورگ در اختیار روسیه قرار داده، از ترامپ تشکر کرده است. بیش از ۲۴ ساعت طول کشید تا کاخ سفید رسما این بیانیه را تایید کرد. توضیحات ۶۳ کلمه ای کاخ سفید در تایید این بیانیه در واقع تکرار سخنان کرملین بود. ضمن آنکه کاخ سفید گفت‌وگو در مورد وضعیت روابط ایالات متحده و روسیه را محور این تماس تلفنی اعلام کرد.

با این حال هیچ کدام از ۲ کشور در مورد اطلاعات ارائه شده آمریکا به مسکو، توضیحی ندادند.

سپاسگزاری پوتین از ترامپ - اسپوتنیک افغانستان
سپاسگزاری پوتین از ترامپ

سی‌ان‌ان در ادامه گزارش خود تاکید می‌کند، این نخستین بار نیست که یک دولت خارجی تماس تلفنی ترامپ را پیش از واشنگتن اعلام می کند. ترامپ همواره در گفت‌وگوهای خود با پوتین، بر پنهان کاری غیرمعمول و مخفی ماندن محتوای گفت‌وگوهایشان اصرار داشته است؛ از جمله گرفتن یادداشت های مترجم پس از دیدار با پوتین در حاشیه نشست رهبران دنیا در آلمان بود. (این دو رئیس جمهوری در دیدار با یکدیگر بدون حضور هیچ شاهد آمریکایی و فقط با حضور مترجم پوتین با یکدیگر گفت‌وگو داشتند.)

اما تماس اخیر با پوتین در میانه رسیدگی‌های امنیتی تازه در مورد تماس های تلفنی ترامپ با رهبران خارجی صورت می‌گیرد. به ویژه ماجرای « اوکراین‌گیت » که سبب شد تعداد کمتری از مقام‌های دولتی اجازه گوش دادن به تماس‌های تلفنی رئیس جمهوری را داشته باشند؛ لذا مشخص نیست که کدام مقام به تماس تلفنی ترامپ با پوتین گوش داده است.

کاخ سفید در گذشته نیز تلاش کرده دسترسی به تماس های تلفنی ترامپ با پوتین را محدود کند.

به گفته مقام‌های دولتی، حتی پیش از رسوایی اوکراین‌گیت و استیضاح حاصل از آن، مقام‌های دولتی دسترسی به مکالمات تلفنی ترامپ با پوتین و برخی دیگر از رهبران خارجی مانند ولیعهد سعودی را محدود کرده بودند.

در واقع همین اصرار بیش از اندازه ترامپ برای ادامه گفت‌وگوهای نزدیک با پوتین مورد توجه بازرسان از جمله رابرت مولر مشاور ویژه تحقیق در مورد دخالت روسیه در نتیجه انتخابات ۲۰۱۶ قرار گرفته است. 

از سوی دیگر، ترامپ مدتهاست بهبود روابط بین واشنگتن و مسکو را امری اساسی دانسته، هرچند همزمان تحریم‌های جدید وی علیه روسیه، او را در موضع سخت‌تری نسبت به رئیسان جمهوری پیشین آمریکا قرار داده است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала