چرا ما کرسمس را در دسامبر تجلیل میکنیم، اگر عیسی در مارچ تولد شده است؟

© REUTERS / Lisi Niesnerچرا ما کریسمس را در دسامبر تجلیل میکنیم، اگر عیسی در مارچ تولد شده است؟
چرا ما کریسمس را در دسامبر تجلیل میکنیم، اگر عیسی در مارچ تولد شده است؟  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در انجیل هیچ چیزی در مورد زمان تولد عیسی مسیح گفته نشده است. اما با توجه به تعدادی از علائم غیرمستقیم می توان نتیجه گرفت که وی در ماه دسامبر به دنیا نیامده است. چرا در سراسر جهان جشن کریسمس در زمستان تجلیل میگردد؟ نشریه ناروژی به کمک یک محقق از پوهنتون اسلو به این سوال پاسخ می دهد.

نینا کریستیاسن (Nina Kristiansen) در مطلب منتشره در نشریه Forskning (ناروی) می نویسد، کریسمس کوتاهترین روز سال است که پس از آن نور افزایش می یابد. این رویداد مدتهاست که در بسیاری از کشورها جشن گرفته می شود. 
مسیحیان در سراسر جهان روز تولد عیسی را در ماه دسامبر جشن می گیرند. 
اما سال گذشته، محقق اگنیس توتنی میهالیکو (Agnes Tothne Mihálykó) از پوهنتون اسلو به Forskning گفت که عیسی به هیچ وجه در ماه دسامبر به دنیا نیامده است. 
در انجیل در مورد زمان تولد او چیزی گفته نشده. در حقیقت، ما به طور کلی درباره کودکی او بسیار کم می دانیم. بنابراین دانشمندان مجبور بودند، در منابع مختلف به جستجوی این اطلاعات بپردازند. 
این تاریخ برای اولین بار در متنی که بیش از 200 سال پس درباره زندگی مسیح توسط یک اسقف نوشته شده است، ذکر شده است. میهالیکو می گوید که وی در 28 مارچ به دنیا آمد. 
محققان دیگر معتقدند که این اتفاق می تواند در ماه سپتامبر رخ داده باشد.
 
چوپان ها در ماه دسامبر در خیابان نمی خوابیدند
 

اگرچه به صراحت بیان نشده است که عیسی در ماه سپتامبر به دنیا آمده است، اما علائم غیرمستقیم وجود دارد که وی در پاییز به دنیا آمده است. 
به عنوان مثال، کتاب مقدس می گوید که هنگام تولد عیسی، چوپان ها مواظب گاوها بودند و شب را در خیابان می گذراندند. ما نمی توانیم در مورد هوای سرد ماه دسامبر صحبت کنیم: همه چیز احتمالاً بین مارچ و سپتامبر رخ داده است. 
علاوه بر این، امپراتور آگوستوس به مردم دستور داد كه سرشماری را انجام دهند و در مراجع ثبت نام كنند. طبق این عهد جدید، این کار فقط در شهرهای بزرگ انجام می شد، به همین دلیل است که حضرت مریم و یوسف، هنگامی که زمان تولد فرا رسید، در راه بودند. مورخان بر این باورند که امپراتور از مردم نمی خواهد که در وسط زمستان سفر کنند. 

این ستاره در ماه جون درخشید 

و همچنین ستاره در بیت لحم وجود دارد که در آسمان می درخشد. 
به گفته اخترشناسان، این اتفاق می توانست در 17 جون،  سال دوم میلادی رخ دهد. آنها محاسبه كردند كه در آن زمان سيارات زهره و مشتری طور قرار گرفتند که در آسمان بسیار خوب می درخشیدند. 
به هر ترتیب، مارچ، جون یا سپتامبر - پس چرا ما در ماه دسامبر کریسمس را جشن می گیریم؟ 

کوتاهترین روز سال را جشن میگرفتند 

Agnes Totne Mikhalyko  از پوهنتون اسلو می گوید که حتی رومی ها در این زمان به پاس احترام به خدایان باستانی خود، جشنی برگزار می کردند. 25 دسامبر کوتاهترین روز سال است و مردم آن را به عنوان زمان تولد مجدد خورشید جشن می گیرند. 
مسیحیانی که می خواستند خدایان قدیمی را خاتمه دهند، تصمیم گرفتند جشن دیگری را در این روز تعیین کنند. 
در ناروی نیز آغاز افزایش نور روز را تجلیل کردند و خوشحال شدند که به زودی روشن تر خواهد شد. هنگامی که مسیحیت به کشور آمد، ناروژی ها جشن قدیمی خود ادامه دادند، اما به دلیل جدید به افتخار تولد عیسی مسیح. 

ما درباره عیسی چیز زیادی نمی دانیم

ما درباره عیسی چیز زیادی نمی دانیم، اما محققان روی آن کار می کنند. او در چه سالی به دنیا آمد، پدرش کیست، وی چند برادر و خواهر داشت، دوران کودکی وی چگونه گذشت؟ 
کسانی معتقد اند که عیسی پسر خدا بود، کسی ادعا می کند که اصلاً وجود ندارد. برخی دیگر بر این باورند که او عادی ترین فرد بود. 
در هر صورت، امروز به هر دلیل که باشد، کریسمس را جشن می گیریم. 
 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала