فاش شدن راز ناپدید شدن آب در مریخ

© Photo / NASA/JPL/University of Arizonaفاش شدن راز ناپدید شدن آب در مریخ
فاش شدن راز ناپدید شدن آب در مریخ  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ستاره شناسان امریکایی درخشندگی مرموز ماوراء بنفشی را در مریخ ثبت کرده اند، که بر اساس آن به چگونگی ناپدید شدن مقدار زیاد آب از سطح و جو این سیاره پی بردند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مجله Science Alert، محققان داده های مربوط به پدیده بدست آمده توسط ماهواره ماون «MAVEN» را که مخفف (جو مریخ و تکامل بی ثباتی) است را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. در این تحقیق معلوم شد، که نزدیک به 14 تا 80 درصد کل مشاهدات روزانه درخشندگی ها یافت می شوند.

علاوه بر این، با نزدیک شدن سیاره به خورشید با حرکت در مدار بیضوی، شمار این درخشندگی ها افزایش می یابد. پیش از این باور بر این بود كه این پدیده در سیاره سرخ نسبتاً نادر است.

درخشندگی های ماوراء بنفش یا پروتون های قطبی هنگامی رخ می دهند، که باد خورشیدی با ابر هایدروجن در اطراف مریخ برخورد می کنند. در این حالت، یون های هایدروجن با بار مثبت، الکترون ها را از بین می برند و تابش اشعه ماوراء بنفش را انتشار می دهند.

ابر هایدروجن خود به دلیل از بین رفتن آب سیاره تشکیل می شود. افزایش دمای جو مریخ در تابستان باعث می شود تا بخار آب به ارتفاعات بالا رود، در جایی که تحت تأثیر اشعه ماوراء بنفش به هیدروژن و اکسیژن تقسیم می شود.

به گفته دانشمندان، مشاهدات تابش پروتون باعث می شود ردیابی از دست دادن آب و اثر متقابل پرتوهای خورشیدی با جو بالایی مریخ امکان پذیر شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала