بلقیس روشن: امریکا در تلاش فروش افغانستان بالای پاکستان است

© Photo / ارگبلقیس روشن: امریکا در تلاش فروش افغانستان بالای پاکستان است
بلقیس روشن: امریکا در تلاش فروش افغانستان بالای پاکستان است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نماینده ولایت فراه در مجلس نمایندگان افغانستان می‌گوید، که امریکا به بهانه صلح می‌خواهد افغانستان را بالای پاکستان و یا سایر کشورها به فروش برساند.

محمد سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر - اسپوتنیک افغانستان
گفت‌وگوهای صلح با طالبان ۱۵میلیون دالر هزینۀ برمی‌دارد

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آوا، بلقیس روشن نماینده فراه در نشست عمومی روز چهارشنبه (11 جدی) مجلس نمایندگان افغانستان، طرح صلح امریکایی را ناکام خواند و اضافه کرد، که امریکا با این طرح قصد فروش افغانستان را دارد.
بانو روشن اضافه کرد، که امریکا سعی دارد تا همانند سال‌های 71 تا 75 کشور را بالای پاکستان و یا سایر کشورها به فروش برساند و یا آن را برای نوکران طالبی خود معامله کند.
به باور روشن؛ این طرح نه تنها صلح را در کشور فراهم نخواهد کرد، که باعث تشدید جنگ می‌شود و عواقب ناگوارتری را در پی خواهد داشت.
او از همه ای سیاسیون خواستار شد تا خود را «کر»، «کور» و «لال» سر ندهند و در برابر این طرح سکوت نکنند.
در همین حال رئیس عبدالخالق نماینده بلخ در مجلس گفت، که ده ماه است که از گفت‌وگوهای صلح می‌گذرد؛ اما تاکنون این گفت‌وگو ها نتیجه نداده است.
او اضافه کرد، که اکنون نیز گفته‌های صلح یک جانبه و آتش‌بس یکجانبه مطرح است که حکومت و مردم افغانستان از جریان آن دقیق معلومات ندارند.
به باور او؛ صلح یک جانبه میان امریکا و طالبان نه تنها به سود کشور نمی‌باشد، که کشور را به سوی بحران‌های دیگری سوق خواهد داد.
او خاطر نشان ساخت، که مقدمه یک صلح دایمی آتش بس می ‌باشد و تا زمانیکه آتش بس برقرار نشود هیچ صلحی در کشور برقرار نخواهد شد.
رئیس عبدالخالق اشاره کرد، که اینگونه صلح فقط قربانیان نیروهای امنیتی را افزایش میدهد، چنانچه در یک هفته گذشته ما بالای 100 نیروی امنیتی را تنها در بلخ از دست دادیم.
یادآوری می کنیم، که این گفته‌ها درحالی مطرح می‌شود که اخیراً گزارش‌هایی وجود دارد که گویا هیات دفتر طالبان در قطر که برای مشورت روی آتش‌بس به پاکستان رفته، توانسته رهبری این گروه را برای برقراری آتش‌بس موقت "یک هفته‌ای" قناعت دهد.
تاکنون اما مشخص نیست، که این آتش‌بس عمومی خواهد بود و یا تنها میان جنگ‌جویان طالب و نیروهای امریکا برقرار خواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала