افشاگری نقش اجرایی یوناما در چند انتخابات گذشته افغانستان

© Wikipedia / Shahunamaافشاگری نقش اجرایی یوناما در چند انتخابات گذشته افغانستان
افشاگری نقش اجرایی یوناما در چند انتخابات گذشته افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
عضو پیشین کمیسیون انتخابات افغانستان از نقش اجرایی یوناما در انتخابات گذشته افغانستان پرده برداشت.
استقبال یوناما از برگزاری انتخابات در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
استقبال یوناما از برگزاری انتخابات در افغانستان

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، یک عضو پیشین کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان ادعا می‌کند، که نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) پس از نشست بن در افغانستان به ویژه در انتخابات‌های پس از این نشست، نقش اجرایی و تصمیم گیرنده داشته‌است که به گونه‌یی از مداخله به شمار می‌رود.

داوود علی نجفی رییس پیشین دبیرخانۀ کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، که امروز (پنج‌شنبه، ۱۲جدی) در یک نشست انستیتوت مطالعات راهبردی افغانستان که دربارۀ بررسی فعالیت‌های زمان ملل متحد در افغانستان برگزار شده بود، سخن می‌زد، در این باره افزود:- "ایالات متحدۀ امریکا، عمده ترین پول را برای انتخابات افغانستان پرداخت کرده است، یک بحث است که هر که نان دهد، فرمان دهد؛ این هم سر ملل متحد تأثیر داشت و هم سر افغانستان تأثیر داشت".

محمود صیقل نمایندۀ پیشین افغانستان در سازمان ملل، نیز که در این نشست حضور داشت گفت:- "قطع‌نامه‌یی را که شورای امنیت تصویب کرد، در آن یک تغییری دیده می‌شود؛ در همان پاراگراف که تعریف می‌کند نقش یوناما را در سازماندهی انتخابات افغانستان".

چرا یوناما در کارهای کمیسیون مستقل انتخابات مداخله می کند؟  - اسپوتنیک افغانستان
چرا یوناما در کارهای کمیسیون مستقل انتخابات مداخله می کند؟

انتخابات‌های گذشته در افغانستان به ویژه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۳ با چالش‌هایی روبه‌رو بود. سرانجام، بدلیل این چالش‌ها، حکومت وحدت ملی شکل گرفت.

انتخابات امسال ریاست‌جمهوری افغانستان نیز اکنون با چالش‌های مشابهی روبه‌رو است؛ شماری از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری، نتیجۀ نخستین انتخابات را نمی‌پذیرند.

فرخنده زهرا نادری، عضو پیشین مجلس نمایند‌گان اظهار داشت:- "من وقتی با آقای توبی لنزر صحبت کردم، پاسخ‌گویی دوجانبه را مطرح کرده‌ام، یعنی ملل متحد نباید شاگرد حکومت افغانستان باشد".

این نشست که امروز در انستیتوت مطالعات راهبردی افغانستان برگزار شده بود، توبی لنزر معاون فرستادۀ ویژۀ سازمان ملل متحد برای افغانستان نیز گفت:- "من با برخی از گفته‌ها دربارۀ کارکردهای سازمان ملل در انتخابات موافق استم؛ اما با برخی دیگر موافق نیستم. بعضی از اظهارات برای مردم افغانستان خشن بودند. برخی از اظهارات در برابر انستتیوت‌های که در بیست سال گذشته در افغانستان ساخته شده اند خشن بودند. و این انستیتیوت‌ها در حال حاضر سرسختانه در اینجا کار می‌کنند".

با این همه، شمار دیگری از شرکت کنند‌گان این نشست تأکید کردند، که نقش یوناما در بخش‌های بهداشت، آموزش و پرورش و دیگر بخش‌ها موثر بوده‌است.

یادآوری می کنیم، که انتخابات در افغانستان یکی از چالش های بزرگی این کشور است که همیشه نامزدان یک دیگر را به تقلب متهم می کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала