کاهش ارزش کلدار پاکستانی در برابر افغانی

© Photo / фото архив کاهش ارزش کلدار پاکستانی در برابر افغانی
کاهش ارزش کلدار پاکستانی در برابر افغانی  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در پی راه‌اندازی کمپاین منع استفاده از کلدار پاکستان در ولایت‌های شرقی و جنوب شرقی افغانستان، ارزش این پول دربازارهای افغانستان روبه کاهش است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، روز پنجشنبه (12، جدی) ارزش یک‌هزار کلدار پاکستانی در بازارهای ارز کشور به 480 افغانی رسید؛ در حالی ‌که در حدود یک ماه پیش، ارزش یک‌هزار کلدار پاکستانی به بیش از 500 افغانی بود.

به گفتۀ شماری از صرافان در سرای شهزادۀ کابل، این نرخ در هژده سال گذشته بی‌پیشینه بوده‌است.

بانک - اسپوتنیک افغانستان
افغانی بجای کلدار و تومان

فردین، صراف در سرای شهزاده کابل گفت: «پول افغانی باید ارزش خودرا پیدا کند. پول افغانی درپاکستان نمی‌چلد اما کلدار پاکستانی در افغانستان می‌چلد».

از چندی به‌ این سو، مقام‌های محلی در ولایت‌های ننگرهار، خوست، غزنی، کنر، پکتیکا، کندهار و لغمان استفاده از کلدار پاکستانی را برای دادوستدها در این ولایت‌ها منع کرده‌اند.

پیش از این، در ولایت‌های ذکر شده بخش بزرگی خرید و فروش کالا به کلدار پاکستانی صورت می‌گرفت.

همزمان با این، در دو روز پسین، ارزش افغانی در ارزهای دیگر نیز افزایش یافته‌است؛ چنان ‌که یک افغانی در برابر دالر، هفتاد پول در برابر یورو، چهل پول در برابر درهم سی و پنج پول در برابر تومان ارزش افغانی افزایش یافته ‌است.

امین جان خوستی، عضو هیئت رهبری اتحادیه صرافان سرای شهزاده بیان داشت: «وقتی مردم از پول افغانی استفاده کنند و در مارکیت‌ها در جریان باشد، مطمینأ که ارزش آن بالا می‌رود».

با این همه، بانک مرکزی افغانستان می‌گوید که در یک ماه پسین بیش از 1.5 میلیارد افغانی در ولایت‌های شرقی و جنوب شرقی عرضه شده‌ است.

شریف‌ الله شگیوال، سخنگوی بانک مرکزی در این باره اظهار داشت: «امتیاز این [کاهش بهای کلدار پاکستانی] به مردم بر می‌گردد. بانک مرکزی هم در این باره تلاش‌ کرده‌است».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала