ترامپ: ایران هرگز در جنگ پیروز نشده است

© REUTERS / LEAH MILLISترامپ: ایران هرگز در جنگ پیروز نشده است
ترامپ: ایران هرگز در جنگ پیروز نشده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رییس جمهور ایالات متحده امریکا نوشت، که کشور ایران هرگز جنگی را برنده نشده است.
امریکا از شهروندانش خواست عراق را فوراً ترک کنند - اسپوتنیک افغانستان
امریکا از شهروندانش خواست عراق را فوراً ترک کنند

به گزارش اسپوتنیک، دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحده امریکا در پیام تویتری اش نوشت: ایران هرگز جنگی را برنده نشده است، اما این کشور در هیچ مذاکره‌ی نیز شکست نخورده است.

ظاهرا ترامپ، این حرف‌ها را در واکنش‌های به سخنان مقام‌های ایرانی مطرح کرده است. نیروهای امریکایی به دستور رییس جمهور ترامپ، صبح روز جمعه (۱۳ جدی) قاسم سلیمانی، فرمانده‌ی نیروهای قدسِ سپاه پاسداران ایران را در نزدیکی میدان هوایی بغداد کشتند.

کشته شدن قاسم سلیمانی با واکنش تند مقام‌های دولت ایران مواجه شده است. محسن رضایی، از فرماندهان پیشین سپاه پاسدران ایران و دبیر کنونی تشخیص مصلحت نظام این کشور در برگه‌ی تویتر خود نگاشته است که انتفام سختی از امریکا، خواهند گرفت.

جواد ظریف، وزیر خارجه‌ی ایران گفته است، که امریکا مسئول این جنایت بود و باید منتظر پیامدهای آن باشد. آقای ظریف، کارنامه‌های این فرمانده‌ی سپاه را در پیکار با گروه داعش، النصره و القاعده ستودنی خوانده است.

رهبر ایران به دلیل کشته شدن رییس سپاه پاسداران، سه روز را عزای عمومی اعلام کرده است. در همین حال حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان نیز در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده‌ی سپاه پاسداران ایران گفته است، که کشته شدن او، تنش‌ها را در منطقه افزایش داده و به صلح و ثبات در منطقه آسیب می‌رساند.

کرزی ضمن این که حمله‌ی هوایی نیروهای امریکایی بر میدان هوایی بغداد و کشته شدن سردار قاسم سلیمانی را نکوهش کرده گفته است، که این حمله خلاف اصول و موازین بین‌المللی و صلح و ثبات در منطقه است.

روسیه نیز این اقدام امریکا را بی باکانه و خطرناک توصیف کرده است. این رویداد در امریکا نیز واکنش های متفاوت داشته است. نانسی پلوسی، رهبر دموکرات‌های امریکا این اقدام خودسرانه گفته و تاکید کرده است، که باید مسائلی از این دست با اجازه‌ی کنگره امریکا انجام شود.

بسیاری‌ها نگران تشدید تنش‌های نظامی در منطقه خاور میانه پس از این رویداد اند. هنوز مشخص نیست که ایران چه اقدامی در این ارتباط خواهد داشت؛ اما به نظر می رسد، کشته شدن قاسم سلیمانی، اوضاع را در منطقه پرتنش خواهد ساخت.

یادآوری می کنیم، که دولت ایالات متحده امروز (جمعه) پس از ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران توسط نظامیان این کشور در بغداد، از شهروندان خود خواست عراق را ترک کنند.

بامداد امروز جمعه سیزدهم ماه قوس ساعاتی پس از انتشار اخباری از انفجار و اصابت راکت به دو موتر در نزدیکی میدان هوایی بغداد، الحشد الشعبی عراق از کشته شدن سردار سپهبد قاسم سلیمانی و «ابومهدی المهندس» معاون سازمان الحشد الشعبی عراق در حمله هوایی امریکا خبر داد؛ خبری که ساعتی پس از آن سپاه پاسداران ایران آن را تأیید کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала