چین، امریکا را عامل اصلی بحران هستوی ایران دانست

© AP Photo / Ng Han Guanنماینده رسمی وزارت خارجه چین
نماینده رسمی وزارت خارجه چین - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گنگ شوانگ: ایران از تعهداتش در قبال پیمان منع گسترش سلاح های هستوی سرکشی ننموده است.

به گزارش اسپوتنیک. گنگ شوانگ سخنگوی وزارت خارجه چین امروز دوشنبه اظهار داشت، که خروج یک جانبه امریکا از برجام و نادیده گرفتن تعهدات بین المللی خود، عامل اصلی بحران هستوی ایران است.

تمرینات مشترک بحری روسیه، ایران و چین سرآغاز پایان هژمونی امریکا در خلیج فارس خواهد بود - اسپوتنیک افغانستان
تمرینات مشترک بحری روسیه، ایران و چین سرآغاز پایان هژمونی امریکا در خلیج فارس خواهد بود

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: "ما معتقدیم علی رغم اینکه طرف ایرانی تحت تأثیر عوامل خارجی ناچار به کنارگذاشتن محدودیت های توافق هستوی شده است، با این حال خویشتن داری نشان داده، اراده سیاسی خود برای اجرای كامل توافق را به وضوح ابراز داشته و تعهداتش نسبت به پیمان منع گسترش سلاح های هستوی را نقض نکرده است."
وی تأکید کرد که تشدید کنونی تنش در خاورمیانه چالش جدی برای توافق هستوی به وجود می آورد و ایالات متحده مسبب اصلی این امر است.
وی خاطر نشان کرد:" خروج یکجانبه ایالات متحده از برجام که نادیده گرفتن قوانین و تعهدات بین المللی به شمار می آید، فشار شدید بر ایران و همچنین ممانعت از اجرای این توافق از سوی طرف های دیگر، دلیل اصلی تنش های پیرامون مسئله هستوی ایران است."
ایران روز یکشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد، در گام پنجم کاهش تعهدات خود، آخرین مورد کلیدی از محدودیت های عملیاتی خود در برجام، یعنی "محدودیت در تعداد سانتریفیوژها" را کنار می گذارد. در عین حال همکاری تهران با آژانس بین المللی انرژی اتمی کما فی ‌السابق ادامه خواهد یافت و در صورت رفع تحریم ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود خواهد بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала