رانش کوه در سمنگان ده ها خانواده را بی‌جا ساخت

© Sputnik رانش کوه در سمنگان ده ها خانواده را بی‌جا ساخت
 رانش کوه در سمنگان ده ها خانواده را بی‌جا ساخت  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در نتیجه رانش کوه در ولسوالی دره ‌صوف بالای ولایت سمنگان، ده‌ها خانواده بی‌جا ساخته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ۸صبح، محمدعلی حسنی، ولسوال دره‌صوف بالای ولایت سمنگان، می‌گوید که رانش زمین در روستای «حسنی» این ولسوالی حدود ۸۰ خانواده را مجبور کرده‌ است که خانه‌های‌شان را ترک کنند.

ولسوال دره ‌صوف بالای سمنگان روز چهارشنبه، هژدهم جدی، به این روزنامه گفت که رانش زمین و کوه در این روستا در اوایل ماه جدی آغاز شده بود و ادامه دارد.

​او گفت که در پی رانش زمین، حدود ۱۰۰ خانه به صورت قسمی در روستای حسنی ولسوالی دره‌ صوف بالای ولایت سمنگان تخریب شده است. یک مسجد و یک مکتب نیز در جمع مکان‌هایی است که از رانش زمین آسیب دیده و تخریب شده است. تلفات انسانی از حادثه رانش زمین گزارش نشده است.

محمدعلی حسنی افزود که بیش‌تر خانه‌ها درز برداشته و به همین دلیل او از مردم خواسته است تا برای جلوگیری از تلفات انسانی، خانه‌های‌شان را ترک کنند.

او گفت که حدود ۸۰ خانواده خانه‌های‌شان را ترک کرده‌ و در خانه‌های نزدیکان‌شان پناه‌ گزین شده‌اند.

ولسوال دره‌صوف بالای سمنگان جغرافیای این ولسوالی را کوهستانی توصیف کرد.

این ولسوالی در ۱۳۵ کیلومتری شهر ایبک، مرکز ولایت سمنگان، واقع شده است.

لغزش کوه و سرازیر شدن سیلاب در پنجشیر - اسپوتنیک افغانستان
لغزش کوه و سرازیر شدن سیلاب در پنجشیر+ویدیو

محمدعلی حسنی می‌گوید که از سال ۱۳۷۱ خورشیدی به این سو چهار بار کوه در روستای «حسنی» ولسوالی دره‌صوف‌ بالای ولایت سمنگان رانش کرده است که تلفات انسانی در پی نداشته است.

او افزود که در قسمت پایین کوه یک چشمه قرار دارد که جذب آب در آن سبب می‌شود که این کوه رانش کند. به گفته او، در فصل زمستان با بارش برف و باران، رانش زمین بیش‌تر می‌شود و سرعت می‌گیرد.

شایان ذکر است که ولسوال دره‌ صوف از جانب دیگر گفت که این مسأله با مرکز ولایت و وزارت دولت در امو رسیده‌ گی به حوادث در میان گذاشته شده است و قرار است یک هیأت برای بررسی این حادثه به ساحه بیاید.

  

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала