اختلاف نظر در میان جمهوری‌ خواهان امریکا درباره ترور سلیمانی

© AP Photo / Office of the Iranian Supreme Leader اختلاف نظر در میان جمهوری‌خواهان امریکا در باره ترور سلیمانی
اختلاف نظر در میان جمهوری‌خواهان امریکا در باره ترور سلیمانی  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
با ترور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با حمله هوایی در بامداد روز جمعه، اختلافات نظر در میان جمهوری‌خواهان امریکا به‌وجود آمده است.

به گزارش اسپوتنیک، دو سناتور جمهوری‌خواه از دولت امریکا انتقاد كردند و یكی از آنها با صراحت اظهار كرد كه به محدود كردن اختیارات رئیس‌جمهور ترامپ برای جنگ با ایران رای خواهد داد.

پس از ترور سردار سلیمانی توسط ارتش امریکا در بغداد ، ایران به پایگاه های نظامی ایالات متحده در عراق حمله کرد اما هیچکدام از نظامیان امریکایی در این حمله آسیب ندیدند. دولت ترامپ ادعا می کند که سلیمانی در زمان حیات خود در حال آماده سازی حملات «اجتناب ناپذیر» به ایالات متحده امریکا بود، اما با استناد به سریت، هیچگونه شواهدی را ارائه نمی‌دهد.

یک نشست توجیهی برای هر دو مجلس کنگره توسط مارک اسپر ، وزیر دفاع ، مایک پومپئو ، وزیر امور خارجه ، جینا هاسپل ، رئیس سیا و مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایالات متحده امریکا، برگزار شد.

صفوی: ترور سلیمانی را سرویس اطلاعاتی امریکا و موساد طراحی کردند - اسپوتنیک افغانستان
صفوی: ترور سلیمانی را سرویس اطلاعاتی امریکا و موساد طراحی کردند

جیم ریش،  سناتور جمهوریخواه از آیداهو ، که ریاست کمیته امور خارجه سنا را برعهده دارد ، گفت که این «یکی از بهترین جلسات گزارش دهی» بود که او در طول فعالیت خود در کنگره به یاد دارد اما مایک لی سناتور جمهوری‌خواه از ایالت یوتا عقیده کاملاً متفاوتی را ابراز کرده است

وی می‌گوید: «این احتمالاً در 9  سال نمایندگی من در مجلس سنا ، بدترین جلسه بود، حداقل در مورد مسائل نظامی». به گفته لی، توضیحات دولت برای توجیه قانونی و اخلاقی  ترور جنرال سلیمانی وی را قانع نکرده است.

لی گفت: «من این نشست را توهین آمیز و تحقیر آمیز می دانم».

 وی افزود که اکنون آماده رای دادن به قطعنامه‌ای است که هدف از آن محدود کردن اختیارات نظامی رئیس‌جمهور امریکا در رابطه با مسئله ایران است.

دموکرات ها نیز از اطلاعاتی که دولت در اختیارشان قرار داده بود، ناراضی بودند و از جمله خانم بونی کلمن، عضو دموکرات مجلس  نمایندگان  گفت: «ما هیچ تصوری در این باره پیدا نکردیم که دلیل فوری برای این کار (قتل سلیمانی) وجود داشته است».

كنگره از نظر قانون اساسی مجاز است كه به روسای جمهور اجازه جنگ دهد یا از این کار امتناع ورزد، اما رئیس قوه مجریه عملاً دارای اختیارات گسترده‌ای برای اجرای عملیات نظامی در خارج از كشور حتی بدون رضایت كنگره است.

از سال 1973 در آمریكا قانون اختیارات نظامی به اجرا در آمده است كه براساس آن رئیس‌جمهور موظف است ظرف 48 ساعت از وقوع هر عملیات جنگی در این باره به كنگره اطلاع دهد.

تنش‌ها میان ایالات متحدۀ امریکا و جمهوری اسلامی ایران، زمانی بالا گرفت که امریکا در بامداد سوم جنوری، قاسم سلیمانی فرماندۀ نیروی قدس سپاه پاسداران ایران را به همراه ابومهدی‌المهندس معاون سازمان حشد شعبی عراق در فرودگاه بغداد هدف قرار داد و ترور کرد. ایران نیز در پاسخ به این اقدام امریکا، بامداد هشتم جنوری به دو پایگاه امریکایی در عراق حملات راکتی انجام داد. ایران اعلام کرد که این حمله در عملیاتی تحت نام «قاسم سلیمانی» و با هدف انتقام انجام شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала