رویارویی امریکا و ایران

© AP Photo / IRNA/ Mostafa Qotbiرویارویی امریکا و ایران
رویارویی امریکا و ایران - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رویارویی امریکا و ایران در حال نزدیک شدن به سرحد بحران است. خطر جنگ بین این کشورها بوجود آمده که می تواند اشکال مختلفی را اختیار کند. اکنون باید هر دو طرف از خویشتن داری اعظمی کار بگیرند

در سرمقاله نشریه Asahi Shimbun (جاپان) گفته شده، علت مستقیم این بحران عمل ناسنجیده نوبتی امریکا است. در نتیجه حمله هوایی امریکا، سلیمانی، قوماندان نیروهای ویژه «القدس» لشکر سپاه پاسداران ایران کشته شد. رهبر مذهبی کشور، آیت الله خامنه ای به ایالات متحده "انتقام سخت" وعده داد.

سرمنشی سازمان ملل هشدار داد كه جهان " جنگ دیگر را در خلیج فارس تحمل کرده نمی تواند". شورای امنیت سازمان ملل باید فوراً در مورد اوضاع بحث و گفتگو کند و تدابیری را برای حل بحران اتخاذ نماید.

سوئیس: پیام‌هایی امریکا و ایران را مبادله کردیم  - اسپوتنیک افغانستان
سوئیس: پیام‌هایی امریکا و ایران را مبادله کردیم

یک و نیم سال پیش، رئیس جمهور ترامپ به طور یک جانبه از توافق هسته ای با ایران خارج شد و تحریم های اقتصادی علیه آن کشور را از سر گرفت. بعد از این، تشدید مناسبات بدون آن پرتنش بین واشنگتن و تهران آغاز شد. اقدامات اخیر ایالات متحده آنها را هرچه بیشتر پیچیده تر ساخت و در آن واحد اوضاع در تمام شرق نزدیک را به بحران عمیق کشاند.

اداره امریكا اقدامات خود را توسط ضرورت "متوقف ساختن جنگ" توضیح میکند و جنرال کشته شده را به برنامه ریزی حملات به اردو و دیپلومات های امریكا متهم می كند. ولی این حمله امریکا، یک طرفه است و با هیچگونه ثبوت های تائید نشده و باید به مثابه یک اقدام نظامی بررسی شود.

صدراعظم عراق اقدامات امریکایی ها را "نقض حاکمیت عراق"، کشور همجوار ایران خواند. ایالات متحده امریکا با تصمیم خود درباره اعزم 3500 سرباز اضافی به شرق نزدیک قصداً، به احساسات ضدامریکایی در منطقه دامن می زند که به اوج خود رسیده است.

پوتین و اردوغان روئسای جمهور روسیه و ترکیه - اسپوتنیک افغانستان
نقش پوتین و اردوغان در حل بحران بین ایران و امریکا

بسیاری از ناظران بر این باورند که اقدامات ترامپ تلاش جهت منحرف ساختن توجه رأی دهندگان در انتخابات آینده ریاست جمهوری ایالات متحده در خزان و مساله استیضاح خودش است. اگر واقعیت اوضاع هرگونه هم باشد، نباید یک بار دیگر این احساس دردناک را تجربه کرد که شخصی مانند ترامپ نه تنها رئیس جمهور، بلکه سرقوماندان اعلی نیروهای مسلح امریکا است.

اکنون همچنان باید از انکشاف اوضاع ایران و اقدامات آینده آن احساس نگرانی کرد. اگر «عقابان» ایرانی بر میانه روان ​​غلبه کنند، پس هر گونه اساس برای گفتگو ایران با اروپای غربی و سایر جوانب ذینفع می تواند از هم فروپاشد. نباید به تحریکات ایالات متحده تسلیم شد، تهران نباید احساس و درک آن را از دست بدهد که حفظ کشور در چارچوب توافق هسته ای به معنای منافع آن کشور است.

 ترامپ: آمریکا با از بین بردن سلیمانی جان بسیاری‌ها را نجات داد - اسپوتنیک افغانستان
ترامپ: آمریکا با از بین بردن سلیمانی جان بسیاری‌ها را نجات داد

جغرافیا و اشکال درگیری های نظامی امریکا و ایران می تواند بسیار گسترده باشند. می توان فرض کرد که ایران از گروه های مسلح در عراق، لبنان، یمن و سایر کشورها برای حمله بر تأسیسات نظامی امریکا در منطقه استفاده خواهد کرد. حالا وضعیت در تنگه هرمز باعث نگرانی خاص میگردد.

و در چنین شرایط، تصمیمی که کابینه صدراعظم آبه در دسامبر سال 2019 بدون تصویب پارلمان برای اعزام نیروهای دفاع خودی جاپان به این منطقه جهان گرفته است ( صحبت بر سر دو طیاره گزمه ساحلی Lockheed Р-3С مطرح می باشد که قرار است در تاریخ 11 جنوری از اوکیناوا پرواز خواهند کرد و دسته کشتی های جنگی به رهبری کشتی ماینگذار «تاکانامی» که در ده روز اول فبروری امسال - تبصره مدیریت مسوول) به منطقه عزیمت خواهند کرد. رسماً، جاپان خارج از ائتلاف نظامی به رهبری ایالات متحده عمل می کند.

صفوی: ترور سلیمانی را سرویس اطلاعاتی امریکا و موساد طراحی کردند - اسپوتنیک افغانستان
صفوی: ترور سلیمانی را سرویس اطلاعاتی امریکا و موساد طراحی کردند

در حال حاضر خطر پیروی کورکورانه از سیاست کاملاً غیرقابل پیش بینی رئیس جمهور ترامپ که به استفاده از ابتدایی ترین عقل سلیم در سیاست خارجی به خود زحمت نمی دهد، هرچه بیشتر آشکار می شود. صدراعظم سیندزو آبه باید اکنون به جامعه جاپان درک خود درباره شدت بحران در شرق نزدیک و همچنین اهداف اعزام نیروهای دفاع خودی جاپان را به آنجا و خطراتی که شاید با این اقدام همراه باشد، توضیح دهد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала