پلی‌تخنیک کابل، علاقمند گسترش رابطه با دانشگاه‌های روسیه

© Sputnik / Tariq Azimدانشگاه پلی‌تخنیک کابل
دانشگاه پلی‌تخنیک کابل - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
انجنیر محمد سعید کاکر، رییس دانشگاه پلی‌تخنیک کابل در گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک در مورد همکاری علمی و تحصیلی دانشگاه با دانشگاهها تخنیکی روسیه تعریف کرد.

وی گفت:

شش ماه قبل ما با هیأتی از وزارت تحصیلات عالی به مسکو آمدیم و با سه دانشگاه تفاهمنامه کاری و علمی را امضا کردیم؛ دانشگاه دولتی تخنیکی راه و اتوموبیل روسیه، دانشگاه حمل و نقل روسیه و دانشگاه ساختمانی مسکو. این بار هم برای تبادل تجارب علمی که یکی از کار علمی ما ست ایجاد کنفرانس‌های مشترک، انجام تحقیقات علمی مشترک و بلاخره تبادل تجارب بین محصلین. برای اینکه به این هدف برسیم ما باید یک پلان کاری جور کنیم. ما توانستیم برنامه های درسی را بحث و مقایسه کنیم که متوجه بشویم که چه تغییراتی در دانشگاه مان بیاوریم. این هم از اهداف اصلی سفر ما بود.
ما همچنین از لابراتورها بازدید کردیم که هم از اهداف ما بود. ما تمام لابراتورها را فهرست کردیم که بتوانیم این تجهیزات را در دانشگاه خود داشته باشیم. این یک راهنمایی خوب برای ما بود.

این چه نوعی از لابراتورها بود؟

لابراتورهای تخنیکی که مرتبط با رشته‌های‌مان استند، برای نمونه لابراتورهای ساختمانی، لابراتورهای دپارتمنت راه‌آهن و غیره. حالا شرایط آماده شده است که تجهیزات لابراتوری را در دانشگاه خود نصب کنیم. به همین دلیل ما دوست داریم از تکنالوژی نو مسکو و تجربه بهره‌مند شویم و یک دید بسیار خوب علمی داشته باشیم.

آیا در دانشگاه پلی‌تخنیک کابل امکاناتی، از جمله امکانات مالی برای نصب این تجهیزات وجود دارد؟

با وجود اینکه ما در جنگ تقریباً همه چیز از دست دادیم اما ما آرام ننشستیم. هم دولت، هم نهادهای تمویل‌کنندۀ مختلف به ما کمک کردند. ما 60 درصد لابراتوارها را خریدیم. تکنالوژی با سرعت پیشرفت می‌کند و ما می‌خواهیم از مسکو دید جدیدی را انتقال بدهیم.

این 60 درصد لابراتورها در دانشگاههای کابل یا فقط در دانشگاه پلی‌تخنیک کابل نصب شد؟

در دانشگاه‌های دیگر هم وجود دارد. بانک جهانی به ما با تجهیز لابراتورها بسیار کمک کرده است.

از کجا تجهیزات وارد می‌کنید؟

از کشورهای مختلف مانند آلمان، فرانسه، سلاواکیا. ما فهرست تجهیزات را آماده می‌کنیم و آنها تجهیزات لازم را برای ما خریداری می‌کنند.

چرا برای شما تجربه روسیه جالب است؟

ما به تجربه روسیه در زمینه تخنیکی علاقه داریم به خاطر اینکه بعضی از اساتید ما در شوروی درس خواندند و به زبان روسی مسلط هستند. در یک کتابخانه ما همه کتابها به زبان روسی است. واضح هم است که روسیه کشور پیشرفته جهان هم است. ما قصد داریم تجهیزات تخنیکی از روسیه وارد کنیم. اول باید ببینیم که کدام تجهیزات لازم است و باید فهرست جور کنیم. روسیه اکثر تجهیزات را ندارد. علم جهانی است و به یک کشور وابسته نیست. ما می‌خواهیم به این جهان داخل شویم.

در کنار سه تفاهمنامه با دانشگاه‌های روسیه که بهار به امضا رسید همکاری با چه دانشگاههای دیگر لازم می‌دانید؟

در دانشگاه ما 23 رشته تخنیکی است و قصد داریم این رشته‌ها توسعه پیدا کنند. پلان داریم با یکی از دانشگاههای معتبر سن پترزبورگ که دانشگاه گورنی نام دارد و با چند دانشگاه دیگر ارتباط برقرار کنیم.

به نظر شما تحصیلات در روسیه و کشورهای دیگر برای دانشجویان افغان چه فرقی دارد؟

من پیشتر هم گفتم که علم جهانی است. اگر شخصی خارج از کشور درس می‌خواند مهم این است که چقدر دریافت می‌کند. در دانشگاه ما اساتید با سطح بسیار بالا کار می‌کنند که در روسیه، لندن، جاپان و ترکیه درس خواندند. 45 استاد دانشگاه ما به 10 کشور جهان برای گرفتن دکترا رفتند. آنها برای ما علم انتقال می‌کنند و این وابسته به شخصی است که می‌رود که چقدر برداشت می‌کند و زحمت می‌کشد.

آیا در افغانستان در اخذ بورسیه فساد وجود دارد؟

من در این قضیه دخیل نیستم. اما اگر از طریق یک سیستم وارد شوید فساد وجود ندارد. اگر یک مدیریت خوب انجام می‌شود مشکل نخواهد بود.
دانشجویان افغان که در روسیه رشته تخنیکی یاد گرفتند در افغانستان مصروف چه کاری می‌شوند؟
حتماٌ برای آنها کاری پیدا می‌شود. افغانستان به اشخاص با تحصیلات تخنیکی ضرورت دارد. هیچ کس از فارغهای تخنیکی ما بی‌کار نمی‌ماند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала