افزایش کشت و تولید برنج در ۱۸ ولایت افغانستان

© Sputnik / Soheil Gargariافزایش کشت و تولید برنج در ۱۸ ولایت افغانستان
افزایش کشت و تولید برنج در ۱۸ ولایت افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت زراعت و مالداری افغانستان از افزایش کشت و تولید برنج در ۱۸ ولایت این کشور خبر داد.
Рис - اسپوتنیک افغانستان
نخستین کارخانه پروسس برنج در شرق افغانستان به بهره برداری رسید

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، وزارت زراعت و مالداری افغانستان می گوید، که ۹ درصد نسبت به سال گذشته در کشت و تولید برنج در افغانستان افزایش بوجود آمده است.

 این وزارت تاکید می ورزد، که در سال جاری ۳۸۳ هزار متریک تن برنج در هجده ولایت تولید شده است. این در حالی است، که افغانستان سالانه به  ۵۸۸ هزار متریک تن برنج نیاز دارد.

مسئولان می گویند، که هنوزهم کشور نیاز دارد که  سالانه ۲۰۵ هزار متریک تن برنج را از بیرون به افغانستان وارد کند.

اکبر رستمی سخنگوی وزارت زراعت و مالداری، میگوید: امسال در ۱۸ ولایت و ۹۸ ولسوالی برنج کشت گردیده بود و بیشترین آن در ولایت کندز بوده است که بین ۳۰-۳۵ درصد حاصلات امسال را تشکیل میدهد.

او می افزاید، که وزارت زراعت و مالداری تلاش دارد تا میزان تولید برنج را در کشور افزایش دهد.

اتاق زراعت و مالداری کشور می گوید: قرار است نوعی از تخم های برنج وارد شود که حاصل‌دهی آن زمان کم نیاز داشته باشد و با این روش افغانستان در تولید برنج به خود بسندگی برسد.

میرویس حاجی زاده، معاون اتاق زراعت و مالداری، میگوید: با وارد کردن تخم جدید افغانستان تا سه سال آینده به خود کفایی در تولید برنج میرسید.

آگاهان اقتصادی هم از وزارت زراعت و مالداری می خواهند، که برای توسعه کشت برنج، از سکتور خصوصی پشتیبانی کند تا افغانستان از یک کشور وارداتی به کشور صادراتی مبدل شود.

یادآوری می کنیم، که افغانستان یکی از کشور های وابسته به برنج بیرون پنداشته می شود و سالانه به ارزش شصت و پنج میلیون دالر برنج از بیرون کشور به افغانستان وارد می شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала