توضیحات دانشمندان درباره ناپدید شدن آب در مریخ

CC0 / Pixabay/Aynur_zakirov / توضیحات دانشمندان درباره ناپدید شدن آب در مریخ
توضیحات دانشمندان درباره ناپدید شدن آب در مریخ  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دانشمندان به تازگی دریافته اند که مریخ سریعتر از آن چیزی که محققان پیش از آن حدس می زدند، آب خود را از دست می دهد.
فاش شدن راز ناپدید شدن آب در مریخ  - اسپوتنیک افغانستان
فاش شدن راز ناپدید شدن آب در مریخ

به گزارش اسپوتنیک، در بیانیه مطبوعاتی در EurekAlert گزارش شده است، که یک تیم بین المللی از دانشمندان دریافتند، که مریخ سریع تر از آنچه که محققان نظر داده بودند، آب خود را از دست می دهد.

سیاره شناسان داده های به دست آمده از پروب Trace Gas Orbiter را به عنوان بخشی از برنامه ExoMars تجزیه و تحلیل کردند. این دانشمندان دریافته اند، که ناپدید شدن تدریجی آب در جو فوقانی سیاره سرخ رخ می دهد. این دانشمندان گفته اند، که به دلیل نور خورشید، مولکول های آب به اتم های هایدروجن و اکسیجن تقسیم می شوند و گرانش ضعیف سیاره نمی تواند مانع از ورود آنها به فضا شود. در همین زمان، مقدار زیادی از رطوبت در ارتفاعی 80 کیلومتری جمع می شود.

بعضی از قسمت های جو اشباع نشده و حاوی 10-100 برابر بیشتر بخار آب از آنجایی است که دما از نظر تئوری اجازه می دهد. با چنین شاخص هایی، توانایی بیرون شدن آب از جو به طور قابل توجهی در فصول خاص افزایش می یابد.

یادآوری می کنیم، که در دسامبر سال 2019  گزارش شد، كه اخترشناسان امریكایی، چراغهای مرموز ماوراء بنفش را در مریخ ضبط كردند، كه این از ناپدید شدن مقدار زیادی از آب از سطح و جو این سیاره را نشان می دهد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала