استفاده از شاخص آش پلو در ازبکستان

© © Sputnik / Евгений Одиноковاستفاده از شاخص آش پلو در ازبکستان
استفاده از شاخص آش پلو در ازبکستان  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ازبکستان یک شاخص آش پلو مشابه به شاخص بیگ مک را ایجاد کرده است که در جهان به‌عنوان یک شاخص غیر رسمی بر مبنای برابری قدرت خرید استفاده می‌شود.

به گزارش اسپوتنیک، کمیته دولتی مرکز آمار ازبکستان شاخص آش پلو مشابه شاخص بیگ مک را ایجاد کرده اند که در جهان راهی‌است غیر رسمی برای سنجش برابری قدرت خرید دو واحد پول که از طریق آن می‌توان به نرخ برابری واحد پول در بازار کشورهای مختلف دست‌یافت. این شاخص بر مبنای برابری قدرت خرید عمل می‌کند.

سندی با عنوان «اطلاعات مربوط به قیمت‌های متوسط ​​آش پلو در مناطق مرکزی ازبکستان» بیان می‌کند که هزینه یک کیلو آش پلو 107800 سوم ازبکستان (حدود 11 دالر) و هزینه یک پرس آش پلو 15400 سوم ازبکستان (حدود 1.5 دالر) است. این کمیته قیمت‌های آش پلو را در ولایت‌های دیگر کشور نیز نقل کرده است.

کمیته دولتی مرکز آمار ازبکستان می‌گوید: در اکثر کشورهای اروپایی، «شاخص بیگ ‌مک» و در روسیه «شاخص الویه» براساس ویژگی‌های هر کشور رسمی به عنوان شاخص برابری قدرت خرید تعیین شده‌اند. در همین حال شکل گیری «شاخص آش پلو» برای ازبکستان محبوب همه خواهد بود.  

یکی از روش‌های معمولاً برای توضیح برابری قدرت خرید شاخص بیگ مک است، ساندویچ شرکت مک دونالد در حدود 120 کشور تولید می‌شوند. این شاخص در سال 1986 میلادی توسط اکونومیست برای اندازه‌گیری نرخ برابری ارزها معرفی شد. در این شاخص با عطف به این که قیمت یک ساندویچ در هر کشور چقدر است و افراد برای خرید جنس مشابه چقدر می‌پردازند نرخ برابری را می‌سنجد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала