آیا دولت ایران خسارت نزدیک به ۱۵۰ میلیون دالری بابت سقوط هواپیمای اوکراینی را پرداخت می کند؟

© AP Photo / Mohammad Nasiriآیا دولت ایران خسارت نزدیک به ۱۵۰ میلیون دالری بابت سقوط هواپیمای اوکراینی را پرداخت می کند
آیا دولت ایران خسارت نزدیک به ۱۵۰ میلیون دالری بابت سقوط هواپیمای اوکراینی را پرداخت می کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
معاون بیمه مرکزی ایران از پرداخت خسارت نزدیک به ۱۵۰ میلیون دالر بابت سقوط هواپیمای اوکراینی توسط دولت ایران خبر داد.
سفارت افغانستان در ایران: تا کنون خانواده های 9 تن از جانباختگان سقوط هواپیمایی اوکراینی مراجعه کرده اند - اسپوتنیک افغانستان
سفارت افغانستان در ایران: تا کنون خانواده های 9 تن از جانباختگان مراجعه کرده اند

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، غلام علی جهانگیری معاون بیمه مرکزی ایران اعلام کرد: خسارت ناشی از ساقط شدن هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ اوکراین بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دالر برآورد شده است، که با توجه به مشخص بودن مقصر، در نهایت با توافق بین دو دولت ایران و اوکراین این خسارت از سوی ایران پرداخت خواهد شد، اما این رقم از سوی شرکت‌های بیمه ایرانی پرداخت نمی‌شود.

به گفته وی، هواپیمای بوئینگ نو مدل ۸۰۰-۷۳۷ حدود ۱۰۰ میلیون دالر ارزش دارد، اما هواپیمای که ساقط شد حدود سه سال کار کرده بود، که ارزش آن تا ۷۰ میلیون دالر برآورد شده است، در نتیجه خسارتی که باید بابت بدنه این هواپیما پرداخت شود ۷۰ میلیون دالر پیش‌بینی شده است.

معاون اتکای بیمه مرکزی ایران در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر بیمه‌نامه اوکراینی در اختیار نیست، که مشخص شود خسارت مسافران و خدمه دقیقا چه مبلغی است؟ گفت: براساس آن چه در بیمه‌های بین المللی تحت پوشش قرار می‌گیرد، برای بار هر مسافر حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دالر برآورد می‌کنند.

وی درباره خسارت بیمه‌ای هر مسافر نیز توضیح داد: برای مسافران هر نفر ۱۰۰ هزار تا ۲۵۰ هزار SDR پوشش بیمه‌ای در نظر گرفته می‌شود که این رقم باید در بیمه نامه اوکراینی مشخص شود که برای مسافران این هواپیما چقدر بوده است.

جهانگیری ادامه داد: هر SDR که متشکل از ارزهای اصلی از جمله یورو ، دالر و ین است که برابر با ۱.۳ دالر می‌شود. براین اساس اگر برای هر مسافر کف رقم تعیین شده یعنی ۱۰۰ هزار دالر در نظر بگیریم این رقم در ۱.۳ دالر ضرب می‌شود و خسارت آن محاسبه خواهد شد. این در حالی است که برای خدمه و خلبان معمولا رقمی بالاتر از ۲۵۰ هزار دالر پوشش بیمه‌ای در نظر گرفته می‌شود.

جهانگیری گفت: با توجه به برآورده‌های اولیه پیش بینی می‌کینم که حدود ۲۴ میلیون دالر خسارت برای مسافر، خدمه و بار باشد و ۷۰ میلیون دالر هم خسارت بدنه خواهد بود که در مجموع حداقل ۱۰۰ میلیون دالر است که ممکن است با توجه به بیمه‌نامه اوکراینی این رقم تغییر کند و تا ۱۵۰ میلیون دالر نیز برسد.

هزینه ثالث بسیار پائین است

وی درباره اینکه برآورد خسارت در برخی اخبار بسیار بالاتر بوده و میلیاردی هم عنوان می‌شود، تاکید کرد: هزینه‌های هواپیما، خدمه و مسافر بر اساس مقررات بین المللی مشخص است که آن را تا حداکثر ۱۵۰ میلیون دالر برآورد کرده‌ایم، ولی بخش سنگین خسارت مربوط به هزینه بیمه ثالث است که درباره بوئینگ ساقط شده در ایران با توجه به اینکه در منطقه‌ای اصابت نکرده که مسکونی، کارخانه یا محلی با هزینه‌های بالا باشد در نهایت خسارت ثالث بسیار پائین بوده که البته باید کارشناسی شود. هزینه ثالث زمانی بالا رفته و خسارت را سنگین می‌کند که مثلا هواپیما به پالایشگاه، نیروگاه و یا شهرک صنعتی و ... برخورد کرده باشد.

خسارت را دولت ایران پرداخت می‌کند

معاون اتکایی بیمه مرکزی ایران در ادامه درباره  شرایط پرداخت خسارت حداقل ۱۰۰ میلیون دالری برآورد شده توضیح داد که اگر این هواپیما سقوط کرده بود آن گاه شرکت‌های بیمه اوکراینی که هواپیما را بیمه کرده بودند مسئولیت پرداخت خسارت را برعهده داشتند که بعد از پرداخت آن را از بیمه‌های اتکایی خود دریافت می‌کردند، اما اکنون شرایط متفاوت است و با توجه به این که هواپیما ساقط شده و مقصر آن مشخص است باید دولت ایران این خسارت را پرداخت کند.

جهانگیری با بیان اینکه خسارت برآورد شده را دولت ایران می‌پردازد، گفت: نحوه پرداخت آن به توافق بین دو دولت ایران و اوکراین برمی‌گردد؛ به طوری که ممکن است توافق کنند ایران رقم مربوط به خسارت مسافران را به طور مستقیم به آنها بپردازد و خسارت هواپیما و خدمه را به شرکت هواپیمایی اوکراینی پرداخته و خود شرکت آن را بپردازد، اما راه دیگر این است که تمام مبلغ  را دولت ایران در اختیار شرکت هواپیمایی قرار دهد تا این شرکت خسارت مربوط به مسافران، خدمه و هر آنچه وجود دارد را توزیع کند.

تنها بیمه مسافر ایرانی بود که آن هم پرداخت نمی‌شود

وی در پیوند با این که گفته شده بود، که شرکت‌های بیمه ایران نیز خسارت تعهد شده را پرداخت خواهند کرد، گفت: با توجه به این که در روزهای ابتدایی مشخص نبود که دقیقا چه خسارتی وارد شده و چه بیمه‌ای از سوی ایران صادر شده است، این موضوع مطرح شد که خسارت‌های تعهد شده پرداخت می‌شود، اکنون بعد از بررسی‌ها مشخص شد تنها سرنشینان بیمه مسافر در یک بیمه‌گذار ایرانی بودند که آن هم با توجه به این که هواپیما از مرز خارج نشده بود، پرداخت آن انجام نخواهد شد.

یادآوری می کنیم، که هواپیمای بوئینگ 737 اوکراین در تاریخ (18 جدی)  دقایقی پس از پرواز از میدان هوایی امام خمینی به مقصد کِیف در نزدیکی تهران با 176 سرنشین سقوط کرد. این اتفاق تنها ساعاتی پس از حمله راکتی ایران به مواضع نیروهای امریکایی در عراق بود، که به گفته مقامات سپاه انتقام از قتل قاسم سلیمانی توسط امریکا بود. به دنبال آن ستاد کل نیروهای مسلح ایران صبح دیروز (شنبه) ۲۱ جدی در اطلاعیه‌ای علت این حادثه را خطای انسانی اعلام کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала