قصد آمریکا برای معامله با طالبان در سال جدید میلادی

© Photoشکست امریکا در افغانستان آسیای مرکزی را به بی ثباتی تهدید میکند
شکست امریکا در افغانستان آسیای مرکزی را به بی ثباتی تهدید میکند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ایالات متحده آمریکا احتمال دارد در سال 2020 میلادی برای عقد یک معامله با طالبان به توافق برسد.

به گزارش اسپوتنیک، رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریكا در یک مصاحبه ابراز داشت که احتمال دارد، دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده در سال جدید (2020)  با طالبان توافق كند، اما حتی اگر توافقی نیز در میان نباشد، واشنگتن قصد کاهش نیرو ها در افغانستان را دارد.

اوبراین در مصاحبه با Axios گفت: "نیروهای نظامی و ارتش افغانستان اکنون بهبود یافته و در حال دست‌یابی به پیشرفت می‌باشند و من  فکر می کنم در زمان مناسب، به زودی با توافق و یا هم «بدون آن» ما حضور نظامی خود را در افغانستان کاهش خواهیم داد.

اوبراین در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه آیا ترامپ قصد دارد قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا توافق نامه ای صلح با طالبان را امضاء کند، گفت : این امر ممکن است امسال اتفاق بیفتد.

اگر طالبان آتش بس را نپذیرند، نتیجه مذاکرات چی خواهد شد؟  - اسپوتنیک افغانستان
اگر طالبان آتش بس را نپذیرند، نتیجه مذاکرات چی خواهد شد؟

مشاور ترامپ گفت: "من بر اساس زمان برگزاری انتخابات قضاوت نمی کنم، اما فکر می کنم این احتمال وجود دارد که امسال معامله انجام شود. ما روی آن کار می کنیم. اما باید توافق خوبی باشد."

این در حالیست که پیش ازاین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفت که توافق صلح با آمریکا در آینده نزدیک امضا خواهد شد.

 شاهین در تاکید بر اینکه زمان امضای توافق هنوز مشخص نشده است، اظهار داشت: انتظار داریم که زمان آن بزودی مشخص شود.

وی دلیل تاخیر این نشست را نیز تنش‌های اخیر ایران و آمریکا دانست و ادامه داد که با کاهش تنش‌ها به احتمال بسیار زیاد در هفته جاری توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان با حضور نمایندگان کشور‌های جهان به امضا برسد.

یادآوری میکنیم که در ماه سپتامبر گذشته به نظر می‌رسید شرایط برای حصول توافق میان آمریکا و طالبان فراهم آمده است تا فرایند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان آغاز و آتش‌بسی میان طالبان و دولت افغانستان برقرار شود؛ موضوعی که می‌توانست به بیش از 18 سال جنگ داخلی در کشور پایان دهد. اما در همان ماه دونالد ترامپ پس از کشته شدن یک سرباز افغان، به طور ناگهانی مذاکرات را متوقف و چندی پیش  زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور افغانستان اعلام کرد که شرط آمریکا برای از سرگیری مذاکرات، کاهش خشونت در افغانستان است.

«ضمیر کابلوف» نماینده ویژه پوتین در افغانستان اخیراً از احتمال امضای توافق بین آمریکا و طالبان پس از تعطیلات سال نو میلادی خبر داده بود.

کابلوف گفته بود که روسیه و شماری از دیگر کشورها نیز آماده هستند تا به عنوان ناظر در زمان امضای توافق حضور داشته باشند و تاکید کرده بود که مسکو آماده است تا نقش تضمین کننده توافق را ایفا کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала