مقتدی الصدر خواستار تظاهرات میلیونی عراقی ها در محکومیت امریکایی ها شد

© REUTERS / Alaa Al-Marjaniمقتدی الصدر خواستار تظاهرات میلیونی عراقی ها در محکومیت امریکایی ها شد
مقتدی الصدر خواستار تظاهرات میلیونی عراقی ها در محکومیت امریکایی ها شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رهبر جریان الصدر عراق مردم این کشور را به برگزاری تظاهرات میلیونی در محکومیت حضور نظامیان امریکا و تجاوزات آن در عراق فراخواند.
کاخ سفید: ما نیروهای خود را از عراق بیرون می کنیم، اما مشروط!  - اسپوتنیک افغانستان
کاخ سفید: ما نیروهای خود را از عراق بیرون می کنیم، اما مشروط!

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، مقتدی الصدر رهبر جریان الصدر عراق امروز (سه‌شنبه) مردم این کشور را به برگزاری تظاهرات میلیونی در محکومیت حضور نظامیان امریکایی فراخواند.

به نوشته پایگاه خبری شبکه «المیادین»، الصدر با بیان اینکه نیروهای متجاوز آسمان عراق و حاکمیت آن را نقض کرده‌اند، خطاب به مردم عراق گفت:- "عراق شما را به فریاد می‌خواند، سستی و کوتاهی نکنید و به فریادش برسید".

این در حالیست، که تنش‌ها میان ایالات متحدۀ امریکا و جمهوری اسلامی ایران زمانی بالا گرفت، که امریکا در بامداد سوم جنوری، قاسم سلیمانی فرماندۀ نیروی قدس سپاه پاسداران ایران را به همراه ابومهدی‌المهندس معاون سازمان حشد شعبی عراق در میدان هوایی بغداد هدف قرار داد و ترور کرد. ایران نیز در پاسخ به این اقدام امریکا، بامداد هشتم جنوری به دو پایگاه امریکایی در عراق حملات راکتی انجام داد. پس از آن ایران اعلام کرد، که این حمله در عملیاتی زیر نام «قاسم سلیمانی» و با هدف انتقام انجام شده است.

در همین حال، پس از حملات امریکا در 29 دسمبر سال 2019 میلادی، مقام های عراقی به شدت این حملات را محکوم و خواستار بیرون شدن نیروهای خارجی از کشورشان شدند. به تاریخ 5 جنوری پارلمان عراق قطعنامه ای بیرون شدن کامل نیروهای خارجی را از کشورشان به تصویب رساندند. ترامپ از بیرون شدن نیروهای امریکا از عراق خودداری و عراق را با «تحریم های بی پیشینه» تهدید کرد.

یادآوری می کنیم، که پایگاه هوایی عین الاسد یک میدان هوایی نیروی نظامی در ولایت الانبار در غرب عراق است و در ۱۰۸ کیلومتری غرب «الرمادی» مرکز ولایت الانبار قرار دارد. در سال ۲۰۰۳، تفنگداران امریکایی این پایگاه را اشغال کردند و تا سال ۲۰۱۱ در آن باقی ماندند. عین الاسد دومین پایگاه هوایی بزرگ عراق است. در پایان سال ٢٠١٤، به بهانه مبارزه با داعش، بار دیگر این پایگاه تحت اختیار نظامیان امریکایی حاضر در  ائتلاف بین‌المللی ضد داعش قرار گرفت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала