کشف قدیمی ترین ماده جامد روی زمین

© Photo / Roskosmos / Anton ShkaplerovБерег Туниса, Сицилия и островное государство Мальта снятые с борта МКС космонавтом Роскосмоса Антоном Шкаплеровым
Берег Туниса, Сицилия и островное государство Мальта снятые с борта МКС космонавтом Роскосмоса Антоном Шкаплеровым - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دانشمندان دانشگاه شیکاگو در ایالات متحده قدیمی ترین ماده جامد روی کره زمین را کشف کردند که سن آن از سن منظومه شمسی چند میلیون سال بیشتر است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از Science Alert محققان قدیمی‌ترین ماده روی کره زمین را کشف کرده‌اند که بسیار قدیمی‌تر از خود سیاره زمین است. بر این اساس محققان دریافتند ذرات جدا شده از یک شهاب سنگ که در استرالیا سقوط کرده است، بین 5 تا 7میلیارد سال قدمت دارند، به این معنی که آنها از زمین، خورشید و منظومه شمسی سن بیشتری دارند.

محققان از میکروسکوپ الکترونی روبشی و طیف سنجی جرمی برای مطالعه دانه های کاربید سیلیکون استخراج شده از شهاب سنگ Murchison استفاده کردند.

این جسم آسمانی در سپتامبر سال 1969 در استرالیا سقوط کرد. سنگی با وزن بیش از 10 کیلوگرم در جو زمین منفجر شد و قطعات زیادی را پراکنده کرد.

ذره‌های‌های پیش‌خورشیدی(Presolar grains) مانند آنچه در شهاب سنگ "Murchison" یافت شده است، می‌توانند سابقه‌ای از زمان قبل از شکل‌گیری منظومه شمسی را فاش کند.

محققان پیش‌تر نیز می‌دانستند که این شهاب سنگ حاوی ذرات معدنی پیش از خورشید (presolar grains – minerals) یا مواد معدنی که ستاره‌ها به هنگام مرگ در فضا رها می‌کنند است، اما قدمت این نمونه تاکنون تایید نشده بود. پژوهشگران برای این منظور قطعات خرد شده این شهاب‌ سنگ را در اسید حل کردند تا جایی که تنها ذرات ریزگرد ستاره‌ای برجای ماند.

نتایج این بررسی‌ها در نهایت نشان داد که قدمت قدیمی‌ترین این ذرات به بیش از5 و نیم میلیارد سال قبل یعنی مدت‌ها پیش از تشکیل خورشید، باز می‌گردد.

دامنه قدمت این ذرات نکته دیگری بود که توجه دانشمندان را به خود جلب کرد؛ بیشتر این ذرات 4،6 تا 4،9 میلیارد سال پیش تشکیل شده بودند که نشان می‌دهد با توجه به این که عمر هر ستاره به طور معمول تنها چند میلیارد سال است، حدود ۷ میلیارد سال پیش تعداد زیادی ستاره جدید در کهکشان راه شیری متولد شده‌اند.

محققان می‌گویند که تاریخچه این دانه‌ها را می‌توان در تاریخ ردیابی کرد و به ستارگانی که حدود 7 میلیارد سال پیش متولد شده‌اند، برسیم. به گفته محققان، این یافته نشان می‌دهد که کهکشان ما طی آن زمان دوره‌ای سخت و پرفشار از تشکیل ستارگان را پشت سر گذاشته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала