طولانی ترین جنگ امریکا: چرا قصر سفید راجع به پلان های خود جهت کاهش حضور در افغانستان اعلام داشته است

© REUTERS / TOM BRENNERطولانی ترین جنگ امریکا: چرا قصر سفید خانه راجع به پلان های خود جهت کاهش حضور در افغانستان اعلام داشته است
طولانی ترین جنگ امریکا: چرا قصر سفید خانه راجع به پلان های خود جهت کاهش حضور در افغانستان اعلام داشته است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در آینده نزدیک، واشنگتن ممکن است تعداد سربازان خود را در افغانستان کاهش دهد، صرف نظر از اینکه آیا توافق با جنبش تندرو طالبان* حاصل شود. این گفته دستیار رئیس جمهور ایالات متحده درباره امنیت ملی رابرت اوبراین است.

در عین حال، او این مساله را رد نکرد که طرفین خواهند توانست قبل از پایان سال جاری در مورد حل اوضاع در افغانستان به توافق برسند. به گفته تحلیلگران، ایالات متحده احتمالاً اردوی خود را به کشورهای دیگر در شرق نزدیک منتقل می کند یا وعده های خود را کاملاً کنار می گذارد.

ممکن ایالات متحده صرفنظر از اینکه توافقی با طالبان تندرو حاصل شود، در آینده نزدیک حضور نظامی خود را در افغانستان کاهش میدهد. این گفته رابرت اوبراین ، مشاور رئیس جمهور رئیس جمهور امریکا در امور امنیت ملی ایالات متحده است که در مصاحبه با پارتل خبری Axios اظهار داشته است. به گفته وی، کاخ سفید مذاکره با طالبان را از سر گرفته است.

اوبراین گفت: "کار نیروهای افغان در حال پیشرفت است و من معتقدم که به زودی، در مرحله مشخصی به شرایطی خواهیم رسید که  بتوانیم بدون در نظرداشت اینکه توافق دستیاب شود یا نه، حضور نظامی را در افغانستان کاهش دهیم."

ولی، او رد نکرد که امکان دستیابی به توافق با طالبان قبل از پایان سال جاری وجود دارد.

اظهارات اوبراین مبنی بر خروج احتمالی سربازان امریکایی از افغانستان در زمینه گزارشات مبنی بر کشته شدن دو سرباز امریکایی در این کشور صورت گرفته است.

در بیانیه ای منتشر شده در وب سایت پنتاگون گفته شده:" وزارت دفاع از کشته شدن دو سرباز حامی عملیات" حافظ آزادی " اعلام داشت." هر دو سرباز (در روز 11 جنوری - RT ) پس از انهدام وسایط نقلیه شان به اثر تصادم با یک دستگاه انفجاری در ولایت قندهار افغانستان جان باختند.

برخورد یک موتر نیروهای امریکایی با ماین در کندهار - اسپوتنیک افغانستان
برخورد یک موتر نیروهای امریکایی با ماین در کندهار

در پایان نوامبر 2019، رئیس جمهور امریكا، دونالد ترامپ، در یك سفر غیر منتظره وارد افغانستان شد. آمگاه او راجع به خواست طالبان جهت انعقاد توافق نامه صلح اعلام كرد. رهبر امریكا همچنین در دیدار با اشرف غنی همتای افغان خود خاطرنشان كرد كه واشنگتن در نظر دارد تعداد قطعات خود در قلمرو افغانستان را به 8.6 هزار سرباز كاهش دهد. در عین زمان، در ماه جولای، ترامپ در مصاحبه با Fox News گفت که طرف امریکایی قصد دارد در قدم اول واحدهای اطلاعاتی را در جمهوری بماند.

رهبر امریكا خبر داد: "من استخبارات بسیار قوی را در آنجا به جا می گذارم. ما باید ببینیم ... من استخبارات را می گذارم - و ما استخبارات بسیار قوی را در آنجا، به مراتب بیشتر از آن چه که فکر میشد، می گذاریم. این بسیار مهم است."

راجع به این که وزارت دفاع امریكا كاهش ممکن نیروهای نظامی در قلمرو افغانستان را بررسی میکند، در ماه دسامبر جنرال مارك میلی، رئیس کمیته متحد آمران قرارگاه های نیروهای مسلح امریکا خبر داد.

العربیه به نقل از یک مقام نظامی گفت: "ما گزینه های زیادی داریم، این یکی از آنها است." در عین زمان، روزنامه نگاران یاداوری می کنند که در حال حاضر در افغانستان حدود 13 هزار سرباز امریکایی وجود دارد.

"عملیات نظامی ایالات متحده در جمهوری افغانستان تقریباً 20 سال ادامه دارد. دلیل آغاز این عملیات حملات 11 سپتامبر 2001 بود. این عملیات گسترده ترین برنامه در سال 2010-2013 بود، در حالی که در افغانستان تعداد نظامیان کشورهای غربی به تقریباً 150 هزار نفر رسید.

در پایان جنوری سال 2019، رئیس جمهور امریكا راجع به آمادگی واشنگتن برای خارج كردن نیروها از افغانستان به  شرط عقد توافق در باره حل اوضاع در این كشور خبر داد. آنگاه رهبر امریكا گفت كه واشنگتن پیشنهادهای مشابه را از نمایندگان طالبان دریافت میکند.

طالبان: آغاز گفتگوهای بین الافغانی وابسته به امضای توافق‌نامه خروج نیروهایی خارجی است - اسپوتنیک افغانستان
گفتگوهای بین الافغانی در گرو امضای توافق‌نامه خروج نیروهای امریکایی

در جریان مذاکرات بعدی با طالبان در دوحه در تاریخ 1 سپتامبر 2019، زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح در افغانستان، به خبرنگاران گفت که طرفین در مورد شرایط اولیه توافق احتمالی بحث کرده و یکی از نکات آن خروج 5000 سرباز امریکایی از افغانستان در طی 135 روز می باشد.

ولی چند روز بعد، روند مذاکرات قطع شد و ترامپ گفتگوهای مشترک را که به گفته وی قرار بود در 8 سپتامبر برگزار شود، لغو کرد.

ترامپ در صفحه توییتر خود نوشت، "من بلافاصله این جلسه را لغو كردم و از مذاكرات صلح امتناع ورزیدم." علت چنین اقدامی از طرف وی، كشته شدن نظامی امریكا و 11 نفر دیگر در نتیجه حمله تروریستی 5 سپتامبر در كابل بود.

سپس طالبان مسوولیت آنچه اتفاق افتاده بود، به عهده گرفتند.

ترامپ بعداً مذاکرات با طالبان را "مرده" خواند.

ولی در ماه اکتوبر، رهبر پنتاگون، مارک اسپر، برای ادامه کار با نمایندگان طالبان وارد افغانستان شد. در طول سفر، رهبر وزارت دفاع امریكا برنامه های واشنگتن را برای كاهش تعداد سربازان امریكایی در جمهوری تأیید كرد. ولی وی تأکید کرد که این تنها در صورت دستیابی به توافق صلح با طالبان امکان پذیر است.

تحلیلگر ولادیمیر اواتکوف پیشبینی میکند:«ایالات متحده به طور عنعنوی نیروهای خود را کاملاً خارج نمی کند. اگر اردوی ایالات متحده وارد هر کشوری شود، خارج کردن آنها از آنجا تقریبا غیرممکن است. این به وضوح در عراق دیده می شود که پارلمان آن درباره خروج سربازان امریکایی رای داده، اما ایالات متحده اعلام داشت که قصد برآمدن از آنجا را ندارد و واشنگتن همچنین بارها اعلام کرده است که نیروها را از سوریه خارج می کند اما سرانجام معادن نفتی را اشغال کرد. باید پیش بینی کرد که سربازان امریکایی در هر صورت در آن بخش های از افغانستان باقی خواهند ماند که به نفع آنها است".

"بی نظمی و بی ثباتی را به بار می آورد"

به گفته کارشناسان، کاهش احتمالی حضور نظامی ایالات متحده در جمهوری اسلامی افغانستان را نیز می توان با این واقعیت توضیح داد که حتی واشنگتن ناکامی عملیات خود را در این کشور درک کرده است. به گفته تحلیلگران، ایالات متحده نه تنها نتوانسته است اوضاع افغانستان را بهبود بخشد، بلکه اوضاع را در آنجا هنوز هم متشنج تر ساخته است. از نظر آنها، ناکامی سیاست ایالات متحده در افغانستان در درجه اول توسط کشته شدن نظامیان امریکا از جمله به دست طالبان مشخص می شود.

افشاگری واشنگتن پست از معلومات گمراه کننده مقام‌های امریکایی در مورد جنگ افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان
افشاگری واشنگتن پست از معلومات گمراه کننده مقام‌های امریکایی در مورد جنگ افغانستان

در اواخر جون سال 2019، دو سرباز امریکایی در افغانستان کشته شدند. در این باره در هیئت ناتو اعلام داشتند. این حادثه یک روز پس از بازدید غیرمنتظره مایك پومپئو، وزیر امور خارجه امریكا از كابل رخ داد، جایی كه وی با اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان دیدار كرد.

در مجموع، حدود 2.3 هزار سرباز امریکایی در جنگ در افغانستان کشته شده اند. در این باره در بهار سناتورهای امریکایی رند پول و تام اودال خبر دادند. آنها همچنین مسوده قانون به نام -   AFGHAN - American Forces Going Home After Noble ( «نیروهای امریکایی با شجاعت به خانه بر می گردند – RT») تصویب کردند که براساس آن باید تمام نیروهای امریکایی طی یک سال از این کشور خارج شوند.

همانطور که ولادیمیر آواتکوف خاطرنشان می کند، "عملیات ایالات متحده در افغانستان، به عبارت ساده، ناموفق بود."

این کارشناس توضیح داد: "او جمعیت افغانستان را در برابر واشنگتن قرار داد، زیرا اردوی امریكا عنعنات محلی را نادیده گرفت و این كار را همچنان میدهد. علاوه بر این، ایالات متحده در تلاش است تا قوانین بازی خود را برقرار كند و آنها را بر ساكنان و ساختارهای محلی تحمیل نماید."

"ایالات متحده نمی تواند تهدیدها در منطقه را هنگام تعامل با شرکای منطقه ای و جهانی خود نادیده بگیرد. به نظر می رسد دوران تسلط ایالات متحده در جهان به پایان می رسد. آنها هنوز هم در تلاش هستند تا اراده خود را تحمیل کنند و هر آنچه که دل شان می خواهد در نقاط مختلف جهان انجام میدهند. این آخرین تلاش ها مربوط به تمایل ماندن در قدرت است. "

آواتکوف همچنین اظهار داشت که برخی از نیروهایی که ممکن است آمریکا از افغانستان خارج کند، مجدداً به لیبیا اعزام خواهند شد، زیرا "ایالات متحده ناراضی است که اوضاع لیبیا بدون آنها، از طریق میانجیگری روسیه، ترکیه و اروپا حل می شود."

وزیر دفاع امریکا یگانه راه ختم جنگ در افغانستان را یافت - اسپوتنیک افغانستان
وزیر دفاع امریکا یگانه راه ختم جنگ در افغانستان را یافت

این تحلیلگر در اخیر گفت: " اعزام سربازان امریکایی به آنجا ثبات و امنیت را در آنجا تضمین نمی کند، بلکه، برعکس بی نظمی و بی ثباتی را به بار خواهد آورد."

در عین حال ، آواتکوف تأکید کرد که حضور نیروهای آمریکایی در کشورهای خاورمیانه یک عامل بی ثبات کننده است ، "از آنجا که نیروهای محلی درگیر حضور خود در منطقه می شوند."

این تحلیلگر در پایان گفت: "علاوه بر این ، استقرار سربازان آمریکایی ثبات و امنیت را تضمین نمی کند، بلکه برعکس، آشوب و بی ثباتی را به همراه می آورد."

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала