عواقب دولت وفاق ملی در لیبیا

© REUTERS / Ismail Zitounyلیبیا
لیبیا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حضور سیاستمداران ترکیه در اجلاس 14 جنوری برای حل بحران لیبیا، باعث تشدید بحران شدند.

به گزارش اسپوتنیک، نماینده پارلمان لیبیا عقیل صالح عیسی در خصوص وارد شد لیبیا به بحران جدید با احتمال ورود نیروهای نظامی ترکیه با این خبرگزاری اظهار نظر نمود.

آيا اگر ارتش لیبیا قدرت دولت را به دست بگیرد ، حکومت نظامی در لیبیا برگزار نمی شود؟

بحران لیبیا؛ ریشه‌های داخلی و بین‌المللی و ‌آینده آن - اسپوتنیک افغانستان
بحران لیبیا؛ ریشه‌های داخلی و بین‌المللی و ‌آینده آن

عقیل صالح:  اینطور نیست. ما یک مجلس منتخب داریم ، قانون اساسی که بر روند سیاسی کشور حاکم است. در این بحران، هیچ کس در مورد قدرت نظامی صحبت نمی کند.

- از یک طرف ، ادعاهایی وجود دارد مبنی بر اینکه مدت تمدید دولت وفاق ملی در مصر منقضی شده است. از طرف دیگر از طرابلس می شنویم که مجلس نیز منقضی شده است. نظر شما در این خصوص چیست؟

عقیل صالح: اين موضوع صحت ندارد. مدت کار مجلس با اعلامیه قانون اساسی تعیین می شود (فعلاً به جای یک قانون اساسی تمام در لیبیا ، از بیانیه های مشروط موقت در لیبیا استفاده می شود (به عربی: الإعلان_الدستوري_المؤقت_اللیبیا) که پس از سرنگونی رژیم معمر قذافی در طول جنگ داخلی - اصلاح قانون اساسی) از آن استفاده می شود. شاید مجلس تا کنون این قانون را 11 بار اصلاح کرده است. در اصلاحیه یازدهم تصریح شده است که قدرت پارلمان تا زمان انتخاب دولت مشروع جدید ، مشروع است. این اقتدار قانونی لیبیا است که سیاست داخلی و خارجی را در کشور تعیین می کند.

- جامعه بین الملل می گوید كه دولت وفاق ملی از طرف بین المللی به رسمیت شناخته شده است و شما می گوئیید که این دولت اسیر گروههای مسلح است. چگونه می توانیم این معضله را حل کرد؟

تونس - اسپوتنیک افغانستان
تونس در جستجوی حل بحران لیبیا

عقیل صالح: جامعه بين المللي توافق نامه سياسی اتخاذ كرده است كه براساس آن ، مدت تمدید دولت وفاق ملی به 1 سال محدود شده است كه مي تواند براي يك سال ديگر تمديد شود. اما تمام مهلت ها به پایان رسیده است. در این توافق نامه همچنین آمده است كه دولت وفاق ملی باید رای مصوب مجلس را دریافت كند ، اما این اتفاق نیفتاد.

- سرنوشت توافقات که دولت وفاق ملی با دیگر کشورها منعقد کرده، چه می شود؟

عقیل صالح: آنها قدرت قانونی ندارند. تصمیمات حاکمیتی باید به طور مشترک با شورای ریاست جمهوری گرفته شود (بالاترین مقام اجرایی در لیبیا ، مطابق با شرایط توافق نامه ، که در 17 دیسامبر 2015 امضا شد) اما این طور نبود. همچنین توافق نامه ها حمایت پارلمان را دریافت نکردند.

- نقش روسیه در حل بحران لیبیا را چگونه ارزیابی می کنید؟

 عقیل صالح: روسیه نقش مهمی در حل بحران لیبیا دارد. من از رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین و دولت روسیه بخاطر پذیرایی و مهمان نوازی بسیار سپاسگزارم. تلاش زیادی صورت گرفت ، اما حضور سیاستمداران ترکیه اوضاع را پیچیده تر کرد. آنها به رشد بحران كمك كردند و هيچ صلاحیت و جايگاهي براي حل آن ندارند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала