ایجاد چارچوب همکاری با ایران جهت پاسخ دهی به خانوادهای قربانیان

© وزارت خارجه ایجاد چارچوب همکاری با ایران جهت پاسخ دهی به خانوادهای قربانیان
ایجاد چارچوب همکاری با ایران جهت پاسخ دهی به خانوادهای قربانیان  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت امور خارجه افغانستان از ایجاد چارجوب همکاری با ایران جهت پاسخ دهی به خانواده های قربانیان سقوط هواپیمای اوکراینی خبر داد.
آیا دولت ایران خسارت نزدیک به ۱۵۰ میلیون دالری بابت سقوط هواپیمای اوکراینی را پرداخت می کند - اسپوتنیک افغانستان
آیا دولت ایران خسارت نزدیک به ۱۵۰ میلیون دالری بابت سقوط هواپیمای اوکراینی را پرداخت می کند؟

به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه افغانستان نوشت: کانادا، اوکراین، سویدن، افغانستان و انگلستان که اعضای گروه بین المللی همآهنگی و پاسخ دهی به خانواده های قربانیان سانحه ی هوایی تهران  هستند،  در کانادا هوز (مقر سفارت کانادا در لندن) با هم ملاقات نمودند و توافق کردند تا چارچوب همکاری را با ایران جهت پاسخ دهی به خانواده های قربانیان این حادثه ایجاد نمایند.

وزارت امور خارجه در ادامه نوشت، که این  چارچوب روی پنج بخش مهم تمرکز دارد که کار ما را با مقامات ایرانی جهت تامین نکات زیر تسهیل مینماید:

1. مهیا ساختن دسترسی کامل و بدون مانع به مقامات ما در ایران جهت فراهم سازی خدمات قونسلی و تا اینکه متخصصان تخنیکی ما به معلومات مرتبط برای انجام بررسی ها دسترسی داشته باشند؛

۲. انجام روند شناسایی قربانیان همراه با حفظ حرمت، شفافیت، و مطابق معیار های بین المللی و برآورده ساختن خواست خانواده های قربانیان  درقسمت برگشت و احترام به آنها در  همه حالات؛

۳. انجام بررسی بین المللی  دقیق، مستقل و شفاف در مطابقت با کنوانسیون های بین المللی هوانوردی ملکی؛

۴. حکومت ایران مسولیت کامل این سانحه ی غم انگیز را بدوش میگیرد و وظایف اش را در قبال خانواده های قربانیان انجام میدهد، که شامل جبران خساره نیز میگردد؛

۵. پاسخ دهی آنانیکه مسئول این عمل اند از طریق  اقدامات قضایی شفاف؛

ما از همکاری سازنده ی  حکومت ایران  که تا حال انجام داده استقبال مینماییم و خواهان همکاری دوامدار آن هستیم.

در میان جانباختگان سقوط هواپیمای اوکراینی 13 شهروند افغانستان نیز قرار داشت، که از میان این 13 شهروند افغانستان، شش تن آنان شهروندی دوگانه افغانستان و سویدن را داشتند، سه تن آنان شهروندی دوگانۀ افغانستان و آلمان را داشتند و چهار تن دیگر تنها شهروند افغانستان بودند.

یادآوری می کنیم، که هواپیمای بوئینگ 737 اوکراین در تاریخ (18 جدی)  دقایقی پس از پرواز از میدان هوایی امام خمینی به مقصد کِیف در نزدیکی تهران با 176 سرنشین سقوط کرد. این اتفاق تنها ساعاتی پس از حمله راکتی ایران به مواضع نیروهای امریکایی در عراق بود، که به گفته مقامات سپاه انتقام از قتل قاسم سلیمانی توسط امریکا بود. به دنبال آن ستاد کل نیروهای مسلح ایران صبح دیروز (شنبه) 21 جدی در اطلاعیه‌ای علت این حادثه را خطای انسانی اعلام کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала