پیشنهاد آتش‌بس کوتاه مدت طالبان به آمریکایی‌ها

© Photoشکست امریکا در افغانستان آسیای مرکزی را به بی ثباتی تهدید میکند
شکست امریکا در افغانستان آسیای مرکزی را به بی ثباتی تهدید میکند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
منابع نزدیک به طالبان گفته اند که این گروه به آمریکایی‌ها پیشنهاد آتش‌بس موقتی را ارائه نموده که در طی آن بتوانند مذاکرات درباره خروج نیروهای ایالات متحده از افغانستان را از سر بگیرند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دو منبع نزدیک به طالبان گفته اند که واشنگتن هفته‌ها است که از شبه‌نظامیان طالبان خواسته تا خشونت‌ها را کاهش دهند و این موضوع را شرط از سرگیری مذاکرات رسمی درباره توافق‌نامه‌ای می‌داند که خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان در ازای تضمین‌های امنیتی نیروهای طالبان یکی از بخش‌های مهم آن است.

یک مقام ارشد طالبان که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری فرانسه گفت که این پیشنهاد به مذاکره‌کننده آمریکا در دوحه ارائه شده که شامل یک پیشنهاد آتش‌بش هفت یا ۱۰ روزه است.

وی افزود: «این موضوع نهایی و به آمریکایی‌ها ارائه شده است. این آتش‌بس راه را برای توافق هموار می‌کند.»

محمد سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر - اسپوتنیک افغانستان
سخنگوی طالبان: در توافقنامه با آمریکا چیز جدیدی وارد نشده است

یک منبع دیگر از نیروهای طالبان مستقر در پاکستان نیز تایید کرد که این پیشنهاد به ایالات متحده آمریکا تحویل داده شده است.

طالبان هنوز در این زمینه بیانیه رسمی منتشر نکرده و واشنگتن درباره اینکه آیا پیشنهادی از سوی شبه‌نظامیان طالبان دریافت کرده و اگر این پیشنهاد دریافت شده پاسخ آن‌ها چه خواهد بود، اظهارنظری نکرده است.

آمریکا و طالبان بیش از یک سال است که مذاکرات صلحی را آغاز کرده‌اند که در نهایت قرار است در بدل عقب‌نشینی نیروهای ایالات متحده از افغانستان، توقف خشونت‌های طالبان و برقراری آرامش در افغانستان را تضمین کند. در مقابل آمریکا نیز قصد دارد به شبه نظامیان شورشی طالبان تضمین امنیتی بدهد.

این مذاکرات در ماه سپتامبر گذشته و در پی حمله طالبان که منجر به کشته شدن دو سرباز آمریکایی شد، از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده به حالت تعلیق درآمد. با این حال مذاکرات میان ایالات متحده و نمایندگان طالبان در ماه نوامبر از سر گرفته شد.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، اگر پیشنهاد طالبان از سوی آمریکایی‌ها پذیرفته شود، مذاکرات دوباره آغاز می‌شود.

وزیر امور خارجه پاکستان چند ساعت پیش از اعلام این خبر از سوی نیروهای طالبان، گفته بود که این گروه تمایل به کاهش خشونت دارد.

شاه محمود قریشی، وزیر امورخارجه پاکستان در پیامی ویدئویی گفته بود: «امروز، پیشرفت مثبتی حاصل شده است. طالبان تمایل خود را برای کاهش خشونت نشان داده است که این یک خواسته بود... این گامی به‌سوی توافق صلح است.»

اسلام آباد به تسهیل گفت‌وگوهای صلح بین شبه‌نظامیان طالبان و مقام‌های آمریکایی در قطر کمک کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала