صلح افغانستان، در گرو خواسته‌های منطقه‌یی امریکا

© Sputnikصلح افغانستان، در گرو خواسته‌های منطقه‌یی امریکا
صلح افغانستان، در گرو خواسته‌های منطقه‌یی امریکا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
آگاهان سیاسی افغانستان می‌گویند که امریکا نباید از پروسۀ صلح افغانستان برای منافع منطقه‌یی خود استفاده کند.

در هفتۀ گذشته، گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان اظهار داشت که امریکا قبل از عقد توافقنامه صلح با طالبان در افغانستان  به طالبان دو شرط را وضع نموده است که شامل قطع رابطۀ طالبان با ایران و پذیرش حضور بخشی از نیروهای امریکا بعد از عقد توافقنامه صلح در افغانستان میشود.
منبع نزدیک به طالبان می‌گویند که طالبان این ادعا امریکا را جدا رد می‌کنند و توافق با امریکا را منحصر به خروج نیروهای امریکایی از افغانستان میدانند.
این منبع میگوید:

«دیگر مسائل هیچ ربطی به این قضیه ندارد. همچنان روابط مردم افغانستان باکشور های جهان به خصوص کشورهای همسایه طبق منافع افغانستان و احترام متقابل تنظیم می گرددو طالبان هرگز اجازه نمی‌دهند که افغانستان قربانی سیاست های کشور های دیگر شود».
الحاج محمد علم ایزدیار نایب اول مشرانوجرگه در گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک در این ارتباط ابراز نظر نموده گفت:
«امریکا بیشترین نقش را در تامین صلح در افغانستان ایفا می نماید و دوم پاکستان نقش دارد. به عباره دیگر کلید صلح افغانستان به دست این دو کشور است. اما باید تمام کشور ها منطقه سهم بگیرند و ضامن تامین صلح در افغانستان باشند».

معاون مجلس سنای افغانستان افزود:

«رویدادهای اخیر که در ایران صورت گرفت بدون شک به امنیت افغانستان و بخصوص در پروسه صلح تاثیر منفی می‌گذارد. به همین لحاظ در صورت برهم خوردن روابط با ایران وضع افغانستان بدتر می گردد. در مورد آتش بس باید افزود که این روند باید همه شمول باشد. یعنی نه فقط بین امریکا و طالبان باشد، بلکه منافع دولت و مردم افغانستان نیز در نظر گرفته شود.

به باور وی هیچ کشوری نباید از پروسۀ صلح افغانستان برای رسیدن به منافع منطقوی خود استفاده کند.
حالا چنین به نظر می رسد که امریکا با طالبان در طرح به نام «کاهش خشونت» برای تا 10 روز به توافق رسیده اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала