برگزاری همایش شناخت عنعنات جامعه افغانی توسط اکادمی علوم افغانستان

© Photo / اکادمی علوم افغانستانبرگزاری همایش سنت‌های جامعه افغانی
برگزاری همایش سنت‌های جامعه افغانی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شرکت کننده‌گان این همایش می‌گویند که رسم و رواج‌های ناپسندی در جامعه وجود دارند که مانع پیشرفت شده اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع‌نیوز، شماری از استادان، اراکین دولتی و پژوهشگران  امروز (دوشنبه،۳۰ جدی) در اکادمی علوم افغانستان از همایش شناخت عنعنات جامعه افغانی سخن می‌گویند و نقش رسم و رواج‌ها را در جهت دهی جامعه مهم می‌دانند.

شرکت کننده‌گان این همایش می‌افزایند که باید جلو رسم و رواج‌های ناپسندیده در کشور گرفته شود، زیرا این رسم و رواج‌های ناپسندیده جلو پیشرفت جامعه را می‌گیرند.

شماری از این شرکت کننده‌گان می‌گویند که سنت‌های گذشته و پسندیده حتا در شریعت اسلام نیز تایید شده اند.

امین الدین مظفری، معین مسلکی وزارت ارشاد حج و اوقاف گفت: "احکام استند که در گذشته در قالب‌های مختلف وجود داشته، یکی از این قالب‌های که این احکام در آن وجود داشته قالب عرف و عنعنه بوده و شرح مبین اسلام آمدند این عرف و عنعنه را پیرامون اش ابراز نظر کرده و آنهای که مورد تایید است تایید وآنهای مورد بطلان است خط بطلان کشیده".

مبارز احمد زدران  پژوهشگر می‌گوید: "برای رسم و عنعنات خود به دید انتقاد می‌نگرد و مطابق وقت اصلاحات را در آن میاورد".

شرکت کننده‌گان این همایش می‌گویند که رسم و رواج های ناپسندی در جامعه وجود دارند که مانع پیشرفت شده اند.

عبدالظاهر شکیب، سرپرست اکادمی علوم گفت: "در برخی از نقاط جامعه ما متاسفانه برخی از رسم و رواج‌ها وجود دارد که هیچ مفید نیست، منفی و بد است که در میان اعضای جامعه برادری را به چالش می‌کشد، تعصبات به میان می‌آورد و مانع پیشرفت جامعه می‌شود".

شرکت کننده‌گان این همایش تاکید می‌ورزند که برخی از سنت‌های با ارزش در کشور وجود دارند که باید برای نگهداری آن کوشیده شود.

جاوید احمد وفا، رییس مطالعات وزارت حج و اوقاف گفت: "عزت را در هیچ  کتاب آسمانی دیگر نه خواهد یافت بدون قرآن و در هیچ رسم و رواج دیگر نه خواهد یافت بدون از رسم و رواج‌های افغانی، آنجا باز زن افغان می‌داند که صاحب عزت در جامعه بیشتر ازهمه‌گی است".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала