هئیت حقیقت‌یاب کشته‌شدن آمر ستار: رحمانی مانع کار می‌شود

© sputnik Afghanistan -AZهئیت حقیقت‌یاب کشته‌شدن آمر ستار: رحمانی مانع کار می‌شود
هئیت حقیقت‌یاب کشته‌شدن آمر ستار: رحمانی مانع کار می‌شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شماری از اعضای هیئت حقیقت‌یابی که از سوی حکومت برای بررسی کشته‌شدن آمر ستار غوربندی گماشته شده‌است، می‌گویند رئیس مجلس نماینده‌گان با تماس به شورای امنیت ملی و دیگر نهادها مانع کار این هیئت شده‌‌است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، آمر ستار غوربندی، از فرمانده‌هان جهادی بود و همراه با پسر، خواهرزاده و دو تن دیگر یک‌شنبه شب (14 جدی) در یک عملیات نیروهای امنیت ملی در منطقۀ خیرخانۀ کابل کشته شد.

در پی این رویداد، رییس‌جمهور غنی یک هئیت نُه نفری را برای بررسی این رویداد تعیین کرد – هیئتی که قرار است تا دو روز دیگر یافته‌هایش را در این باره همه‌گانی سازد.

حبیب افغان، عضو مجلس نماینده‌گان و عضو هیئت حقیقت یاب در این باره گفت: «ما همرای حاجی صاحب میررحمان تماس گرفتیم که ما را رئیس‌جمهور هیئت تعیین کرده‌است حال با کدام قانون هیئت دیگری را تعیین کرده‌اید؟»

 صالح: اگر عملیات بر آمر ستار عمدی بوده باشد خیانت ملی است - اسپوتنیک افغانستان
صالح: اگر عملیات بر آمر ستار عمدی بوده باشد خیانت ملی است

میرداد نجرابی، عضو دیگر مجلس و هئیت حقیقت یاب نیز بیان داشت: «امیدوار استم که بگذارید که ما بعد از تحقیقات همه جانبه که جریان دارد نتایج را با شما هم شریک بسازیم».
اما، رئیس مجلس نماینده‌گان، این هیئت نُه نفری را که چهار عضو آن از نماینده‌گان ولایت کاپیسا در مجلس نماینده‌گان استند به همکاری با حکومت متهم می‌سازد: «شش روز پیش از مرگش، آمر ستار با من صحبت کرد و جنگی که آن‌جا آغاز شده بود بین برادرش و قومندان دادالله! هیئتی که تعیین شده مربوط همین قومندان دادالله و همان گروپ است؛ بناً هیئتی که تعیین شده از حکومت کمپاینی است. ما هیئت حقیقت یاب تعیین کردیم و ما منتظر تحقیق هیئت حقیقت‌یاب استیم».

در همین حال، هیئتی دیگری که از نماینده‌گان پروان و کمیسیون امنیت داخلی مجلس برای بررسی رویداد کشته‌شدن آمرستار غوربندی گماشته شده‌است، از پیشرفت‌ها در کارشان سخن می‌زنند.

عبدالظاهر سالنگی، عضو مجلس نماینده‌گان بیان داشت: «ستایش می‌کنم که شما [رئیس مجلس] یک هیئت حقیقت‌یاب بی‌طرف را توظیف کردید. از روزی که شما هیئت را توظیف کردید، ما کار را آغاز کردیم و این کار ادامه می‌داشته باشد وهیچ حرکتی مانع بررسی این قضیه نمی‌شود».

آمرستار، یکی از هوادران دستۀ انتخاباتی دولت ساز به رهبری اشرف غنی بود. پس از کشته شدن آمرستار، امرالله صالح معاون نخست دستۀ انتخاباتی دولت ساز گفت که اشرف غنی از عملیات بر آمرستار آگاهی نداشت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала