ظریف: احتمال مذاکره با آمریکا موجود است

© AFP 2023 / Atta Kenareظزیف: احتمال مذاکره با آمریکا موجود است
ظزیف: احتمال مذاکره با آمریکا موجود است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر امور خارجه ایران ابراز داشت که در صورت تغییر رویکرد واشنگتن در قبال تهران، کشورش احتمال مذاکره با ایالات متحده را رد نکرد.

به گزارش اسپوتنیک، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با نشریه اشپیگل آلمان ابراز داشت که اگر واشنگتن مسیر خود را تغییر داده و تحریم ها علیه ایران را لغو کند کشورش حتی پس از ترور سردار قاسم سلیمانی احتمال مذاکره با آمریکا را رد نمی کند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، می‌گوید که حتی از پس کشته‌ شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس، هم مذاکره با آمریکا «غیرمتحمل» نیست و تنها شرط مذاکره برداشته‌ شدن تحریم‌ها توسط آمریکاست.

در گفت‌وگویی که هفته‌نامه آلمانی اشپیگل روز شنبه، پنجم دلو، منتشر کرد به نقل از آقای ظریف آمده است که «اطاعت» اروپایی‌ها از آمریکا «فاجعه» است و اگر بخواهند تحریم‌ها را برگردانند، مسئول هر گونه عواقب احتمالی آن خواهند بود.

Флаги Сша и Ирана  - اسپوتنیک افغانستان
افشای مذاکرات پنهانی آمریکا و ایران پس از ترور سلیمانی

ایالات متحده در سال 2018، به طور یک جانبه از توافق هسته ای با ایران (برجام) خارج شد و تحریم ها این کشور علیه تهران را دوباره از سر گرفت. دولت دونالد ترامپ لزوم کاهش صادرات نفت ایران به صفر را اعلام کرد و تحریم هایی را علیه متخلفین تحریم های جاری اعمال کرده است.

آقای ظریف در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به سرنگون‌ شدن هواپیمای مسافربری با شلیک دو موشک سپاه پاسداران گفته است: «فردی که در ایران به اشتباه هواپیمای اوکراینی را هدف قرار داد، اکنون در زندان است.»

گفتنیست که سپاه پاسداران ایران به تلافی کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و همراهانش، در ساعات ابتدایی بامداد روز چهارشنبه 8 جنوری، ده‌ها موشک به سوی پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در عراق شلیک کرد که به گفته مقامات آمریکایی تلفاتی نداشته است.

سپاه پاسداران پس از آن حمله گفت که "ده‌ها موشک زمین به زمین" در ساعات ابتدایی شلیک شد تا "پایگاه هوایی اشغالی ارتش آمریکا را در عین الاسد" که مرکز فرماندهی ایالات متحده در غرب عراق است از بین ببرد".

 وزارت دفاع آمریکا نیز اعلام کرد که ایران ده‌ها فروند موشک بالستیک به سوی دو پایگاه این کشور در الاسد و اربیل شلیک کرده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفت که کسی در این حمله کشته‌ نشده و پایگاه‌ها نیز سالم هستند و تنها "خسارت جزئی" وارد شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала