معامله قرن امریکا: دو دولت با یک پایتخت عربی و یک پایتخت یهودی ساخته شود

© Sputnik / Vitali Belousov /  مراجعه به بانک تصاویر معامله قرن امریکا: دو دولت با یک پایتخت عربی و یک پایتخت یهودی ساخته شود
معامله قرن امریکا: دو دولت با یک پایتخت عربی و یک پایتخت یهودی ساخته شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مقام های امریکایی بر ایجاد دو دولت با دو پایتخت عربی و یهودی تاکید دارند.

به گزارش اسپوتنیک، رئیس جمهوری امریکا که این روزها خود را گرفتار محکمه استیضاح و فشار داخلی می‌بیند، در اقدامی نمادین که از نظر قوانین بین المللی جایگاهی ندارد، با رونمایی آنچه که معامله قرن نامید، بر راه حل دو دولت در سرزمین‌های اشغالی تاکید کرد.

دونالد ترامپ روز سه شنبه همراه با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در کاخ سفید حاضر شد و گفت در سفرم به اسرائیل با رئیس تشکیلات خود گردان فلسطین در بیت اللحم دیدار کردم، آنها سزاوار زندگی بسیار بهتری هستند. فلسطینی ها در دام فقر و خشونت به دام افتاده اند.

وی افزود: مصمم بودم که راه سازنده ای برای پیشرفت حل بحران فلسطین و اسرائیل بیابم. ایجاد صلح بین فلسطین و اسرائیل می تواند بزرگترین چالش باشد. من انتخاب نشده ام که کارهای اندک انجام دهم یا خودم را از کارهای بزرگ دور کنم. یک روند طولانی و دشوار بوده تا به این مرحله برسیم.

رئیس جمهوری امریکا ادامه داد: روز یکشنبه بینش خود را برای آینده بهتر  به نتانیاهو ارائه دادم، این بینش با آنچه در قبل بوده است، بسیار متفاوت است. طرح ما 80 صفحه است وبیشترین جزئیات ممکن را دارد.

ترامپ اضافه کرد، که باید چاره های تاکتیکی برای امن تر کردن منطقه یافت. طرح ما مساله دو کشور را چاره اندیشی می کند و نتانیاهو هم گفت که حاضر است از این طرح حمایت کند. بنی گانتز هم از این مساله حمایت کرده است تا بتوان با فلسطینی ها هم به توافق رسید.

رئیس جمهوری امریکا تصریح کرد: زیر این طرح، قدس پایتخت تقسیم نشده اسرائیل باقی خواهد ماند و این بسیار مهم است. این موضوع جدیدی نیست و سال گذشته این کار را کردم. امریکا همه مناطقی که تحت حاکمیت اسرائیل است را به رسمیت خواهد شناخت.

ترامپ ادامه داد: گذار منتهی به وضعیت دو کشور، هیچ خطری برای امنیت اسرائیل در بر نخواهد داشت. ما اجازه نمی دهیم بمب گذاری و حمله به باشگاه های شبانه دوباره انجام شود، هرگز نمی خواهیم اسرائیل درباره امنیت خود سازش کند.

وی اضافه کرد: من برای اسرایئل کارهای بزرگی کرده‌ام، انتقال سفارت به قدس، به رسمت شناختن بلندی های جولان و خارج شدن از توافق فاجعه بار هسته ای با ایران.

رئیس جمهوری امریکا مدعی شد: کارهای زیادی هم باید برای فلسطینی ها باید انجام دهیم، لطفا برای آنها دست نزنید اما باید توافق برای آنها هم باشد تا سرانجام به یک کشور مستقل خودشان دست یابند.

ترامپ در کلماتی تهدید آمیز افزود: بعد از ۷۰ سال، این آخرین فرصت برای فلسطینی ها خواهد بود. تیمی داریم که بسیار متحد و مصمم و علاقمند به اسرائیل هستند از سفیر ما در اسرائیل تا جرد کوشنر. همه آنها معاملات خوبی به راه انداختند و متوجه سود طرف دیگر هم هستند.

وی در ادامه از مایک پمپئو وزیر خارجه خود هم تشکر کرد و او را عالی دانست و به گونه ای گفت که قصد نامزدی پمپئو برای مجلس سنا از ایالت کانزاس را روشن ساخت.

رئیس جمهوری امریکا در این بخششی که برای فلسطینی ها در نظر گرفته است، مدعی شد در شرق قدس یک منطقه ای تحت پایتخت فلسطین مشخص خواهد شد و امریکا هم سفارت خود را در آنجا تاسیس خواهد کرد. می خواهیم سرمایه گذاری ۱۵ میلیارد دالری در سرزمین فلسطین داشته باشیم و کشورهای زیادی علاقمند به سرمایه گذاری در آنجا هستند.

ترامپ افزود: یک میلیون شغل برای فلسطینی ها ایجاد می شود و میزان فقرشان نصف می شود و کامیابی زیادی برای آنها رخ می دهد. این طرح به نیاز آنها به کمک خارجی پایان می دهد و خودشان می توانند روی پای خود بایستند.

وی در عین حال اظهار کرد برای مقابله با حماس  و دشمنان فلسطین مصمم هستیم و می خواهیم تامین مالی تروریسم برای همیشه پایان یابد.

رئیس جمهوری امریکا که سعی دارد با نفرت پراکنی علیه ایران، آرای یهودی ها را همچنان در سبد انتخاباتی خود داشته باشد، گفت حکومت ایران منزوی و تضعیف شده است.

ترامپ، سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی را بزرگترین تروریست جهان نامید که با دستور وی حذف شده است و در ناآگاهی کامل مدعی شد او همراه با "رهبر حزب الله" در آنجا بود و فکر نمی کند او در حال انجام کار خوبی بوده است.

رئیس جمهوری امریکا با بیان اینکه ارتباط ما با شرکایمان و اسرائیل تا این اندازه محکم نبوده است، گفت: می گویند این مشکل‌ ترین توافق است، ما به جامعه بشر تعهد داریم تا این توافق را به سرانجام برسانیم.

ترامپ از عمان، بحرین، امارات متحده عربی که سفرای خود را برای این مراسم فرستاده اند هم تقدیر کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала