در خواست آمریکا از طالبان برای "توافق به کاهش دراز مدت" خشونت در افغانستان

© Photoشکست امریکا در افغانستان آسیای مرکزی را به بی ثباتی تهدید میکند
شکست امریکا در افغانستان آسیای مرکزی را به بی ثباتی تهدید میکند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
"امریکا از طالبان خواسته تا با کاهش دراز مدت خشونت‌ها" درافغانستان توافق کنند.

یه گزارش اسپوتنیک، یک منبع نزدیک به گروه طالبان از زبان اعضای دفتر طالبان در قطر می‌گوید که به تازه‌گی ایالات متحده آمریکا از طالبان خواسته تا از بهر امضای توافقنامه صلح، گروه طالبان در باره کاهش خشونت‌ها به گونه درازمدت  توافق کنند.

به گفته این منبع، طالبان اکنون این خواست آمریکایی ها را با رهبری شان در میان گذاشته و رای زنی‌ها در این باره ادامه دارند.

درهمین حال، منابع در قطر می‌گویند که نشست‌ها میان نماینده‌گان آمریکا و طالبان در این روزها به گونه وقفه‌یی به پیش برده می‌شوند.

 اختلاف نظر میان غنی و عبدالله «آتش بس» یا «کاهش خشونت»؟     - اسپوتنیک افغانستان
اختلاف نظر میان غنی و عبدالله بر سر آتش بس و کاهش خشونت

این در حالیست که یک عضو دیگر گروه طالبان ابراز داشته است که  گفتگوهای صلح آمریکا و طالبان بار دیگر متوقف شده است و طالبان درخواست آمریکا مبنی بر قبول کاهش خشونت دایمی در افغانستان را رد کرده‌اند.

دور جدید گفتگوهای نمایندگان آمریکا و طالبان یک و نیم ماه پیش در دوحه قطر از سر گرفته شد و پس از یک هفته به گونه موقت متوقف شد. دو طرف اعلام کردند که برای مشوره بیشتر با رهبران‌شان گفتگوها را موقتا متوقف کرده‌اند.

دو هفته پیش بار دیگر نمایندگان آمریکا و طالبان پشت میزهای مذاکره نشستند. طالبان اعلام کردند که طرح کاهش خشونت را به زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان سپرده‌اند.

مولانا جلال‌الدین شینواری، لوی سارنوال در زمان طالبان در این باره گفت: "قبلا آمریکایی‌های از طالبان خواسته بودند که قبل از امضای توافقنامه صلح یا آتش‌بس کنند یا هم کاهش خشونت را قبول کنند که نمایندگان سیاسی طالبان در این ارتباط به مدت یک ماه با رهبری شان مشوره کردند تا به مدت هفت الی ده روز موافقت کاهش خشونت را از رهبری شان بدست بیاورند".

وی بیان داشت:" حالا آمریکا‌یی‌ها از طالبان خواسته اند که با کاهش خشونت به شکل دایمی موافقت کنند که طالبان تاهنوز به خواست آمریکایی‌ها تن نداده است".

تاهنوز نمایندگان امریکا و طالبان رسما در این باره ابراز نظری نکرده‌اند.

اما حکومت افغانستان اعلام کرده است که طرح کاهش خشونت مبهم بوده و جنبه عملی ندارد و باید طالبان آتش‌بس عمومی را پذیرفته و وارد گفتگوهای بین‌الافغانی شوند.

پس از این موضع‌گیری حکومت افغانستان، نمایندگان آمریکا از طالبان خواسته‌اند که طالبان باید آتش‌بس را بپذیرند و یا هم زمان کاهش خشونت را افزایش دهند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала