ترس و نگرانی دانشجویان افغانستان در «ووهان» و سایر شهرهای چین

© Sputnik / Anna Ratkoglo /  مراجعه به بانک تصاویر ترس و نگرانی دانشجویان افغانستان در «ووهان» و سایر شهرهای چین
ترس و نگرانی دانشجویان افغانستان در «ووهان» و سایر شهرهای چین - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شهر ووهان چین که مرکز اپیدمی ویروس جدید کرونا به شمار می رود و زیادترین مبتلایان به ویروس از این شهر هستند.

مجتبی ناصری، شهروند افغانستان و یکی از دانشجویان مقطع داکتری سال دوم  در رشته اقتصاد سیاسی در شهر ووهان چین که مرکز اپیدمی ویروس جدید کرونا به شمار می رود به اسپوتنیک از وضعیت این شهر چنین حکایت کرد:

"از تاریخ 19 جنوری سال جاری به این سو که اوج شیوع این ویروس به شما می رود در شهر قرنطین وضع شده است و همه فرودگاه ها واستیشن های قطار آهن و رفت و آمد به شهر های دیگر ممنوع شده است". در حال حاضر مردم  از خانه های خود  بدون ضرورت عاجل بیرون نمی شوند، از تماس مستقیم بدون ماسک اجتناب می ورزند و فقط برای خریداری مواد غذایی از خانه خارج می شوند. در اوقات معین مغازه های مواد خوراکه باز است و به سادگی می توان ضروریات  خود را خریداری کرد".

ناصری می گوید در شهری که مصروف تحصیل است حدود 11 میلیون جمعیت دارد. به گفته وی در چنین شهرهای پر نفوس برای آنکه از سرایت بیماری جلوگیری کنند بهتر است که کمتر در مکان های پرازدحام گشت و گذار کنند. در شهر همه‌ مارکیت‌ها باز است و مشکلات به خصوص وجود ندارد. تمام این تدابیر در جلوگیری از سرایت ویروس کرونا گرفته شده و زیادتر کوشش می شود تا مردم با هم تماس نداشته باشند، چون که می تواند به این ویروس مبتلا شوند.

نوید صدیقی یک دانشجوی دیگر افغانستان از شهر بیجنیگ پایتخت چین در خصوص وضعیت در پایتخت چین به اسپوتنیک گفت: "شهر بیجینگ که یکی از شهر های پر ازدحام جهان است در آستانه سال نو چینی به دلیل شیوع کرونا ویروس همه‌ی ادارات و موسسات در این جا در تعطیل می باشند".وی در پاسخ به پرسش که آیا بالای آنها قیودات وضع شده است گفت:

"مقامات نظم عامه به همه اطلاع داده اند که بدون موجب از خانه های خود خارچ نشوند و هر گاه برای خرید مواد غذایی به مغازه می روند حتماً باید ماسک بپوشند، از گشت و گذار گروهی جلو گیری کرده و کوشش نمایند که بطور انفرادی مشکلات خود را مانند خریداری ادویه و مواد خوراکی تامین کنند، زیرا اگر یکی از افراد گروه به ویروس مبتلا شده باشد می تواند ویروس را به اشخاص دیگر انتقال بدهد".

پلیس به ساکنین این شهر توصیه می کنند که در منطق پر ازدحام گشت و گذار نکنند، همیشه از ماسک استفاده کنند، زیادتر ورزش کنند، هوای خانه باید همیشه تازه باشد، دست ها را همیشه با صابون بشوید، اگر احساس کردند که تب شان زیادتر از 37 درجه است، فورا به شفاخانه مراجعه کنند. پلیس تاکید می کند که  بی موجب از خانه های خود خارج نشوند.

گفتنی است که تا حال بیش از 80 واقعه ابتلا به کرونا ویروس در پایتخت ثبت شده.

 نصیر احمد یک تن دیگر از دانش جویان دیگر افغانستان در شهر هاربین مرکز ولایت  هیلونگ‌جیانگ- چین در مورد وضعیت کنونی چین، پس از شیوع ویروس جدید کرونا گفت: "در مجموع در چین و از جمله در شهر هاربین، ترس و اضطراب ناشی از شیوع ویروس کرونا موجود است".

وی افزد: من وارد یک خیابان شدم و دیدم که پلیس در هر گوشه و کنار مصرف گشت زنی می باشند و به هیچ عابر اجازه نمی دهند که بدون ماسک پزشکی گشت و گذار کنند.

ویروس کرونا که اولین بار در اواخر سال گذشته میلادی شیوع آن از شهر ووهان چین آغاز شد تاکنون موجب مرگ 132 تن و ابتلای 6000 نفر در چین شده است.

کروناویروس‌ها در بدن انسان موجب بروز عفونت‌های تنفسی و بیماری‌هایی شبیه سرماخوردگی و در موارد حادتر ذات‌الریه می‌شوند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала