کاخ سفید: ترامپ تصمیم کنگره در مورد ایران را وتو خواهد کرد

© REUTERS / Jonathan Ernstکاخ سفید: ترامپ تصمیم کنگره در مورد ایران را وتو خواهد کرد
کاخ سفید: ترامپ تصمیم کنگره در مورد ایران را وتو خواهد کرد  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهور آمریكا در نظر دارد تصمیم احتمالی كنگره برای محدود كردن اختیارات نظامی رئیس جمهور علیه ایران را وتو کند.

به گزارش اسپوتنیک، کاخ سفید هشدار داده است که احتمال دارد دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده تصمیم کنگره در خصوص طرح محدو ساختن اختیارات نظامی رئیس جمهور علیه ایران را وتو کند.

 مجلس نمایندگان آمریکا اخیرا قطعنامه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا مجبور خواهد بود برای انجام اقدامات نظامی احتمالی علیه ایران مجوز کنگره را بگیرد.

طرح دوم در این قطعنامه اجازه رئیس جمهور برای استفاده از نیروی نظامی   عراق در سال 2002 صادر شد؛لغو خواهد شد.

دونالد ترامپ مخالفت خود با این طرح را اعلام و از نمایندگان کنگره خواسته بود که به ان رای ندهند اما مجلس نمایندگان در این رابطه رای گیری کرد که در نهایت با 224 رای موافق در برابر 194 رای مخالف تصویب شد.

طرح یاد شده به رئیس جمهور دستور می دهد "به استفاده از نیروهای مسلح ایالات متحده" علیه ایران پایان دهد مگر آنکه از کنگره مجوز گرفته باشد.

 به نظر می‌رسد با توجه به اینکه اکثریت کرسی‌‌های سنای آمریکا در دست جمهوری‌خواهان است این طرح بخت زیادی برای تصویب نخواهد داشت. با این حال حتی در صورت تصویب از سوی سنای آمریکا، این قطعنامه برای رئیس جمهوری آمریکا لازم الاجرا نیست و نیازی به امضای وی هم ندارد.

نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از نحوه تصمیم گیری دونالد ترامپ برای قتل قاسم سلیمانی و بی اطلاع گذاشتن کنگره از این تصمیم اظهار نارضایتی می‌کنند.

دموکرات‌ها همچنین می‌گویند که در جلسه توجیهی کنگره پس از این حمله نیز اطلاعاتی که کاخ سفید به آنها عرضه کرده مبهم، ناکافی و بدون ارائه جزئیات بوده است.  

تنش‌ها میان ایالات متحدۀ آمریکا و جمهوری اسلامی ایران، زمانی بالا گرفت که آمریکا در بامداد سوم جنوری، قاسم سلیمانی فرماندۀ نیروی قدس سپاه پاسداران ایران را به همراه ابومهدی‌المهندس معاون سازمان حشد شعبی عراق در فرودگاه بغداد هدف قرار داد و ترور کرد.

به دنبال این اقدام آمریکا تنش‌های میان تهران و واشنگتن افزایش یافت و نیروهای مسلح ایران در بالاترین سطح آماده‌باش درآمدند و هواپیمای بوئینگ 737 خطوط هوایی اوکراین با 176 سرنشین بامداد چهارشنبه به علت «خطای انسانی» در ایران مورد اصابت قرار گرفت و سقوط کرد. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала