ساپکو: دولت افغانستان توانایی تامین هزینه‌های خود را ندارد

© Photo / SIGAR ساپکو: دولت افغانستان توانایی تامین هزینه‌های خود را ندارد
 ساپکو: دولت افغانستان توانایی تامین هزینه‌های خود را ندارد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بازرس ویژۀ امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگر) هشدار داد که هرگاه کمک‌های جهانی به افغانستان قطع شوند، حکومت این کشور ازهم خواهد پاشید.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل ازطلوع نیوز، «جان سپکو» سربازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان موسوم به «سیگار» در جلسه استماعیه کنگره آمریکا گفت که دولت افغانستان توانایی تامین هزینه‌های این کشور بویژه بخش‌های امنیتی و دفاعی را ندارد.

سپکو در این جلسه گفت: اگرچه رهبران افغانستان اغلب اظهار داشتند که هدف آن‌ها خود کفایی است، اما این کشور با منابع خودش قادر به تامین هزینه‌های دولت بویژه ارتش و نیروهای پلیس نیست.

سربازرس ویژه آمریکا افزود که حتی در صورت خروج بیشتر نیروهای آمریکایی از افغانستان این نهاد برای ادامه نظارت بر چگونگی هزینه‌ها در روند بازسازی افغانستان در این کشور حضور خواهد داشت.

از زمان حمله نظامی آمریکا و متحدانش به افغانستان در اکتبر سال 2001 میلادی، میلیاردها دالر صرف بازسازی افغانستان شده است اما همچنان اقتصاد این کشور تقریباً بطور کامل به کمک‌های خارجی متکی می‌باشد.

چندی پیش «حامد کرزی» رئیس جمهور سابق افغانستان درباره هزینه صدها میلیون دالری آمریکا در افغانستان بدون اینکه مشخص باشد این پول‌ها چگونه هزینه شده، گفت که واشنگتن با این اقدام به فساد دامن زد تا با استفاده ابزاری از فساد برنامه خود را بر افغانستان تحمیل کند.

گفتنی است که کمک‌های خارجی به افغانستان عمدتاً از سه منبع صندوق بازسازی افغانستان، نهادها و سازمان‌های که با دولت در ارتباط هستند و نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا و سازمان‌های مردم نهاد تامین می‌شود و با وجود کمک‌های میلیارد دالری، بررسی‌ها نشان می‌دهد که تنها بخشی از این کمک‌ها به دولت افغانستان داده می‌شود و نیازهای جامعه افغانستان نیز در آن بدرستی در نظر گرفته نمی‌شود.

پیش از این نیز بنیاد تحقیقاتی «آبزرور» گزارش داده بود که در رابطه با چگونگی مصرف این کمک‌ها و اینکه در کجا هزینه می‌شوند پنهانکاری وجود دارد و تصمیم‌گیری در باره تخصیص بودجه‌ها نیز پشت درهای بسته صورت می‌گیرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала